מחקרים 23.08.2015

רפואה משלימה מסייעת בטיפול בתסמיני גיל המעבר אך יעילותה אינה מובהקת

בסקירת ספרות שיטתית נמצאה השפעה חיובית של רפואה משלימה אך לא הוכחה יעילות מובהקת של אף אחת משיטות הריפוי בטיפול בתסמיני גיל המעבר בנשים

יותר מ 40% מהנשים בגיל המעבר מתלוננות על גלי חום, עייפות, יובש נרתיקי, הפרעות שינה ועוד, סביר להניח ששיעור הנשים הסובלות מתסמינים אלה גבוה אף יותר, גם אם אינן פונות בגינם לטיפול רפואי. בתוך כך כמחצית מאוכלוסיית ארה"ב עושה שימוש ברפואה משלימה על סוגיה וגווניה, גם, כמובן, בנסיון לשפר את תסמיני גיל המעבר. חוקרים מארה"ב ערכו סקירת ספרות רחבה בכדי לנסות ולענות על שאלת היעילות של רפואה משלימה בטיפול בנשים בגיל המעבר. תוצאות הסקירה פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA INTERNAL MEDICINE.

במהלך הסקירה נבחנו מאגרי מידע רפואי מובילים ולוקטו מחקרים מבוקרים אקראיים ומטה אנליזות בשפה האנגלית אשר השוו טיפול בתסמיני גיל המעבר בנשים באמצעות רפואה משלימה לסוגיה לעומת לפלצבו או קבוצות ביקורת ללא טיפול. 70 מחקרים עמדו בתנאי ההכללה, מתוכן 48 עבודות בדקו פיטואסטרוגנים ותכשירים ביולוגיים (כגון ויטמינים, פרוביוטיקה, תוספי מזון ועוד) אך התוצאות היו מעורבות. עבודות בודדות שבדקו שיטות רפואה משלימה המבוססות על גישת גוף-נפש, טיפול אנרגטי, טיפול במגע ורפואה מסורתית כוללנית דוגמת הרפואה הסינית לא הצליחו להראות יתרונות מובהקים בטיפול בתסמיני גיל המעבר בנשים.

בסיכום החוקרים מציינים שעבודות מסוימות אכן מצביעות על יתרונות ויעילות של רפואה משלימה בטיפול בתסמיני גיל המעבר אך תוצאות אינן עומדות במבחן המובהקות הסטטיסטית, נדרשות לכך עבודות איכותיות נוספות.

מקור:

Nedrow A, Miller J, Walker M, Nygren P, Huffman L, Nelson HD. Complementary and Alternative Therapies for the Management of Menopause-Related Symptoms: A Systematic Evidence Review. Arch Intern Med. 2006;166(14):1453-1465.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  גיל המעבר,  תסמיני גיל המעבר,  גלי חום,  נדודי שינה,  רפואה משלימה,  פיטואסטרוגנים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו