מחקרים 03.09.2015

תת תריסיות אימהית בשלבי הריון מוקדמים עלולה להוביל לביטוי חמור יותר של הפרעת קשב וריכוז בילדים

מחקר רטרוספקטיבי מגלה כי חסר קל ברמת תירוקיסין אימהי בשלבי הריון מוקדמים קשור לחומרת הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות בילדים

רמות נמוכות של תירוקסין אימהי במהלך הריון משפיעות על התפתחותם הקוגניטיבית של ילדים. עם זאת ההשלכות ההתנהגותיות של חשיפה עוברית לתת תריסיות קלה לא נחקרו עד כה בהיקף רחב. קבוצת חוקרים מהולנד ערכה מחקר רטרוספקטיבי שביקש לבחון את הקשר בין תת פעילות של בלוטת התריס של האם לבין חומרת תסמיני הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות בילדים בני 8. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה ב JAMA PEDIATRICS.

המחקר נגזר מנתוני עוקבת דור ה "Generation R") "R"), קוהורט ילדים גדול ומתמשך בהולנד. ילדים בעוקבת דור ה"R" נמצאים במעקב החל מלידתם (01.04.2002-31.01.2006) עד לתחילת גיל הבגרות. מתוך 4,997 זוגות אם-ילד (לא כולל תאומים), עבורם קיים מידע לגבי רמות הורמוני תריס אימהיים, 3,873 (77.5%) זוגות עברו הערכה יסודית שכללה בין היתר אבחון הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות במסגרת מחקר דור ה"R" ונכללו בניתוח הנתונים. משתני המחקר העיקריים היו עדות להיפותירוקסינמיה אימהית המאופיינת על ידי רמות נמוכות של תירוקסין בנוכחות רמות תקינות של תירוטרופין ותסמיני הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות של הילדים.

רמות הורמוני תריס אימהיים (תירוטרופין, תירוקסין חופשי, נוגדני TPO) נמדדו, בממוצע, לאחר 13.6 שבועות היריון. תסמיני הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות של הילדים הוערכו בהגיעם לגיל 8 באמצעות שאלון  Conners' שמולא על ידי הוריהם.

היפותירוקסינמיה אימהית (n=127) בתחילת הריון נמצאה קשורה לדירוג גבוה יותר (חמור יותר) של תסמיני הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות של ילדים בגיל 8, (7% עלייה בציוני קונרס, 95% רווח סמך, 0.3%-15%), זאת לאחר תקנון לגורמים לא הומוגניים הקשורים לאם ולילד (מין, מוצא, גיל האם, רמת השכלת האם, הכנסה).

התוצאות נותרו כמעט ללא שינוי גם כאשר נשים עם רמות מוגברות של נוגדני TPO נגרעו מניתוח הנתונים (8% עלייה בציוני קונרס, 95% רווח סמך, 1%-16%). תיקונים נוספים עבור רמות ה IQ של הילדים ועבור תסמיני אוטיזם החלישו במעט את הקשר (עלייה בציוני קונרס, לאחר תקנון לאוטיזם, 7%; 95% רווח סמך, 1%-15%; ולאחר תקנון ל IQ עלייה 6%; 95% רווח סמך, 1%-14%).

על סמך הממצאים קובעים החוקרים כי חשיפה לרמות נמוכות, ולו במעט, של תירוקסין אימהי בשלב העוברי המוקדם משפיעה על ההתפתחות ההתנהגותית והקוגניטיבית של הילדים. ובפרט מהווה גורם סיכון לביטוי חמור יותר של הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות.

מקור:

Modesto T, Tiemeier H, Peeters RP, et al. Maternal Mild Thyroid Hormone Insufficiency in Early Pregnancy and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms in Children.
JAMA Pediatr. Published online July 06, 2015. doi:10.1001/jamapediatrics.2015.0498.

ערך: דר' צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  תת פעילות של בלוטת התריס,  הריון,  סיבוכי הריון ולידה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו