חדשות 12.02.2016

החברה לחקר טרשת עורקים: קיים בישראל תת-אבחון של היפרכולסטרולמיה משפחתית

נציגי החברה מסרו את הדברים בדיון וועדת הבריאות של הכנסת; לדבריהם, מתנהלים מגעים כדי לגבש תכנית לאומית לאיתור ולטיפול בחולים במחלה, שמגבירה הסיכון לבעיות לב וכלי דם

ועדת הבריאות של הכנסת דנה בצורך בהעלאת המודעות למחלת ההיפרכולסטרולמיה המשפחתית. יו"ר החברה לחקר, מניעה וטיפול בטרשת עורקים, ד"ר רונן דורסט, יחד עם מזכיר החברה, ד"ר רפי ביצור, מסרו בדיון כי יש צורך בתכנית לאומית לאיתור ולטיפול בחולי היפרכולסטרולמיה משפחתית, הנמצאים בסיכון גבוה מאוד למחלות לב, כדי לספק להם טיפול מניעתי יעיל.

לדברי ד"ר דורסט, יש נכונות לכך מצד משרד הבריאות ומתנהל עתה תהליך עבודה של כתיבת קווים מנחים בשיתוף האיגודים הרפואיים הרלבנטיים.

בדיון מסר ד"ר הדר אלעד, ראש אגף רפואת קהילה במנהל הרפואה במשרד הבריאות, כי ישנה הסכמה מקצועית רחבה על הצורך בביצוע בדיקות סקר (screening) בכלל האוכלוסייה לאיתור חולים ואנשים בסיכון. עוד הוסיף, כי יהיה צורך להציגה בפני מנהלת תכנית מדדי האיכות בקהילה. כמו כן, במסמך שהוצג בוועדה הודגש, כי היפרכולסטרולמיה משפחתית הוא מצב שבו יש רמת כולסטרול גבוהה מאוד כתוצאה מעלייה ב-LDL, המובילה להיווצרות טרשת עורקים. המחלה מגדילה את הסיכון לסבול ממחלות לב וכלי דם. המחלה משפיעה על 1 מתוך 200 עד 500 אנשים בעולם באוכלוסיות שונות. המחלה משפיעה כבר מגיל הינקות ובשל כך מהווה סיכון להתקפי לב מוקדמים או שבץ מוחי במידה שאיננה מטופלת. הגיל הממוצע להתפתחות מחלות לב וכלי דם בקרב חולי היפרכולסטרולמיה משפחתית הוא 42-46 בגברים ו-52-51 בנשים.

לדברי הרופאים, בישראל יש כיום תת-אבחון של היפרכולסטרולמיה משפחתית. חולים רבים אינם מודעים למצבם ואינם מאובחנים. הם אינם זוכים לטיפול תרופתי מניעתי שיכול להוריד בצורה אפקטיבית את הסיכון למחלות לב. הטיפול התרופתי מתבסס על תרופות ממשפחת הסטטינים. לעיתים קרובות גם מינון מקסימלי איננו מצליח להפחית כנדרש את רמות הכולסטרול.

לארסנל הטיפולים נוסף באחרונה דור חדש של תרופות - זריקות ממשפחת מעכבי PCSK9 - שבטיפול משולב עם סטטינים מצליחות להפחית את רמות הכולסטרול עד 60% ויותר. בדיון נמסר כי החברה הישראלית לטיפול, מניעה וחקר טרשת עורקים מעדכנת בימים אלו את הקווים המנחים לאבחון, איתור וטיפול בחולים אלו.

"שיעורי אבחון המחלה אינם צריכים להיות נמוכים", נמסר בדיון. "ניתן לאבחן את המחלה בקלות באמצעות בדיקות קליניות ומעבדתיות. אנו מאמינים כי אבחון מוקדם של היפרכולסטרולמיה משפחתית ואיתור חולים פוטנציאליים נוספים יפחיתו את הנטל הבריאותי והכלכלי של מחלות לב וכלי דם. לקרוביו של אדם שיש לו היפרכולסטרולמיה משפחתית (הורים, אחים, אחיות וילדים) 50% סיכוי להיות גם הוא בין החולים במחלה".

ד"ר דורסט וד"ר ביצור אמרו בדיון כי הם קוראים "לגבש וליישם אסטרטגיה ארוכת טווח למניעה וטיפול בהיפרכולסטרולמיה בכלל ובצורתה התורשתית בפרט; להעניק עדיפות גבוהה לטיפול במחלה כחלק מהתוכניות למניעה וטיפול במחלות לב וכלי דם; וליזום תכניות לבדיקות ואיתור מוקדם של חולים בקרב קרובי משפחה של המאובחנים כסובלים מהיפרכולסטרולמיה משפחתית כדי להביא לשיפור בשיעור האבחון, בעיקר בגילאים הצעירים".

עוד קראו, "לייצר נוהל בדיקות אוטומטיות לכל קרובי המשפחה מדרגה ראשונה של אדם המאובחן עם היפרכולסטרולמיה משפחתית, לשם העלאת שיעור האבחון המוקדם של החולים ולאפשר טיפול בעוד מועד. לבצע רישום ותיעוד מסודר של החולים בקופות החולים ו/או במאגר נתונים של משרד הבריאות וליזום קמפיין הסברה ציבורי נרחב להעלאת המודעות למחלה ולהשלכות הנלוות לה.

נושאים קשורים:  חדשות,  טרשת עורקים,  היפרכולסטרולמיה משפחתית,  מעכבי PCSK9,  ד"ר רונן דורסט,  ד"ר רפי ביצור
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו