מחקרים 09.05.2016

לא רק מעי: ביטויים גינקולוגיים של מחלת קרוהן

סקירה רטרוספקטיבית מפנה את הזרקור אל התלונות הגינקולוגיות הנפוצות של חולות קרוהן: כאב לדני, זיהומים נרתיקיים, פיסטולות, אי סדירות הוסת ודמם וסתי פתולוגי

למחלת קרוהן ביטוים רבים ומגוונים מחוץ למערכת העיכול. חוקרים מהמחלקה לרפואת נשים בבית הספר לרפואה ביילור שביוסטון, טקסס, ערכו סקירת גליונות רפואיים של נשים צעירות שטופלו במחלקתם בנסיון לזהות ולאפיין את הסיבוכים הגינקולוגיים השכיחים של מחלת קרוהן. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology.

בסקירה הרטרוספקטיבית התגלו הממצאים הבאים: רובן המכריע של הנשים (85.7%) הלינו על מחזורי וסת בלתי סדירים, דפוסי דמם בלתי תקינים או כאבים לדניים. 75% מהנשים שנזקקו לטיפול מווסת מערכת החיסון (אימונומודולטורי) או אנטיביוטי במחלת קרוהן הלינו על סיבוכים גניטליים: פיסטולות, כיבים או מורסות. לעומתן, רק כשליש מהחולות שלא נזקקו לטיפול מווסת או מדכא מערכת חיסון הלינו על סיבוכים גניטליים.

החוקרים מציינים כי סיבוכים גינקולוגיים של מחלת קרוהן אינם מוכרים דיים. גם הסקירה הנוכחית מספקת מידע צנוע למדי אך מפנה את הזרקור אל התלונות השכיחות של חולות קרוהן: כאב לדני, זיהומים נרתיקיים, פיסטולות רקטווגינליות ורקטווסטיבולריות, כאבי אגן, אי סדירות במחזור הוסת ודפוסים פתולוגיים של דמם וסתי.

מקור:

Crohn’s Disease and Gynecologic Manifestations in Young Females
Davis-Kankanamge, C.N. et al. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת קרוהן,  IBD,  כאב לדני,  דיסמנוריאה,  מנורגיה,  דמם וסתי,  פיסטולה,  מורסה,  וסת לא סדירה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו