מחקרים 30.10.2016

מודעות לאוסטאופורוזיס וסיכוניו בקרב נשים בגיל המעבר

ממחקר תצפיתי שנערך בברזיל עולה כי נשים בעשור השישי והשביעי לחייהן לרב אינן מודעות או אינן מעריכות נכונה את הסיכון שלהן לשברים אוסטאופורוטיים

(senior with painful arm during rehabilitation (shutterstock

חלק מנשים בגיל המעבר מצויות בסיכון גבוה לשברים אוסטאופורוטיים. חוקרים מברזיל בדקו עד כמה נשים בעלות סיכון משמעותי לשברים על פי האלגוריתם FRAX מודעות למצב עצמותיהן ולסיכון המוגבר. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Archives of Osteoporosis.

למחקר חתך שנערך בעיר סנטה מריה, בברזיל בשנת 2013 גויסו 1,057 נשים בנות 55 ומעלה (גיל ממוצע 67.2 שנים, BMI ממוצע 29.3). הנשים התבקשו לענות על שאלון אחיד שהתמקד בסיכונים האישיים הנשקפים מאוסטאופורוזיס ובפרט לסיכון לשברים. בנוסף נבדקו משתנים קליניים רלוונטיים - היסטוריה אישית ומשפחתית של שברים, עישון, צריכת אלכוהול, שימוש בתכשירים סטרואידליים וגורמים נוספים הקשורים לאוסטאופורוזיס שניוני. הסיכון לשברים לעשר שנים של כל משתתפות המחקר נאמד על סמך אלגוריתם FRAX.

מניתוח התוצאות עולה כי 16.9% מהנשים בלבד חשבו שהן מצויות בסיכון גבוה לאוסטאופורוזיס ו 19.9% מהנשים האמינו שהסיכון שלהן לשבר אוסטאופורוטי גבוה מהממוצע. זוהתה אי התאמה ברורה בין הסיכון המחושב על פי FRAX לבין התפיסה העצמית של הסיכון, 79.3% מנשים בעלות סיכון גבוה על פי FRAX האמינו שהסיכון שלהן לשבר קטן עד זניח.

החוקרים מסכמים כי נשים בעשור השישי והשביעי לחייהן לרב אינן מודעות או אינן מעריכות נכונה את הסיכון שלהן לשבר אוסטאופורוטי. הדבר מתבטא, קרוב לוודאי, בתת אבחון, טיפול בלתי מספק בגורמי הסיכון לדלדול עצם ובמחלה עצמה, ואי נקיטה של אמצעים למניעת שברים.

מקור:

Arch Osteoporos. 2016 Dec;11(1):27. doi: 10.1007/s11657-016-0266-3. Epub 2016 Aug 8.
Low self-awareness of osteoporosis and fracture risk among postmenopausal women.
Langer FW1, da Silveira Codevilla AA1, Bringhenti R1, Dal Osto LC1, Campos TR1, Martins TT1, Barin AE1, Rigo PH1, Boufleuer ND1, Santinon SF1, Kipper K1, Rodrigues J1, Premaor MO2,3.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אוסטאופניה,  גיל המעבר,  מנופאוזה,  שברים,  FRAX,  אוסטיאופורוזיס
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו