מחקרים 01.01.2017

לחתך חיץ השלכות ארוכות טווח על תפקוד מיני של נשים

מחקר מקרה ביקורת מגלה כי אפיזיוטומיה מדיולטרלית לא גורמת לתפקוד אורינרי לקוי או הפרעה חמורה בתפקוד מיני בטווח הארוך. עם זאת, החשק המיני, העוררות והסיפוק נפגעים

הפרעות בתפקוד המיני אצל נשים (shutterstock)

נשים רבות עוברות חתך חיץ (אפיזיוטומיה) במהלך הלידה, ביחוד בלידה הראשונה. הפעולה נתפסת כטראומטית וכרוכה בכאב, הפרעות במתן שתן ופגיעה בתפקודן המיני של הנשים בשבועות הסמוכים ללידה. חוקרים מתורכיה ביקשו לבדוק עד כמה חתך חיץ מדיולטרלי פוגע גם בטווח הארוך בתפקוד האורינרי של הנשים, בשליטתן בסוגרים וברבדים שונים של תפקודן המיני. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Maternal-Fetal and Neonatal Medicine.

במחקר מקרה ביקורת נכללו 150 נשים בנות 25-35 אשר ילדו עובר יחיד בלידה ראשונה בחמש השנים שקדמו לגיוסן לעוקבת המחקר. הנשים מוינו לשתי קבוצות - בקבוצה הראשונה נכללו נשים שילדו בלידה נרתיקית ספונטנית ועברו אפיזיוטומיה מדיולטרלית ובקבוצה השניה נשים שילדו בניתוח קיסרי. קבוצה שלישית הורכבה מנשים שלא ילדו ושימשה כזרוע ביקורת. הנשים מילאו שאלונים אודות הפרעות במתן שתן ושליטה בסוגרים וכן שאלון (Female Sexual Function Index (FSFI להערכה של תפקוד מיני.

ניתוח התוצאות מלמד כי חתך חיץ לא גרם, ככלל, לאיבוד שליטה בסוגרים או הפרעות אורינריות ארוכות טווח. מבחינת התפקוד המיני - ציוני ה FSFI הממוצעים בקבוצה 1 היו נמוכים משמעותית מציונים מקבילים בקבוצות 2 ו 3 (P=0.001). נרשמו גם פערים מובהקים בין קבוצה אחת לקבוצות שתיים ושלוש ברבדים של חשק מיני, עוררות מינית וסיפוק מיני. לא נרשמו הבדלים משמעותיים בכל המשתנים שנבחנו בין קבוצה 2 ו 3.

החוקרים מסכמים כי אפיזיוטומיה מדיולטרלית לא מובילה בטווח הארוך לתפקוד אורינרי לקוי, איבוד שליטה בסוגרים או הפרעה חמורה בתפקוד מיני. עם זאת, החשק המיני, העוררות והסיפוק נפגעים ונותרים פגועים, במידה זו או אחרת, במשך מספר שנים לפחות בקרב חלק מהנשים.

מקור:

J Matern Fetal Neonatal Med. 2017 Feb;30(4):457-460. Epub 2016 Apr 25.
Long-term impacts of vaginal birth with mediolateral episiotomy on sexual and pelvic dysfunction and perineal pain.
Doğan B1, Gün İ1, Özdamar Ö

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  חתך חיץ,  אפיזיוטומיה,  לידה,  תפקוד מיני,  אי נקיטת שתן,  שליטה על סוגרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
19.02.2017, 09:46

מעניין לדעת אם נשים שכן ילדו ולא היה להן חתך, אם היה הבדל ליפני ואחרי לידה, בייחס לנשים שעברו חתך.

17.05.2017, 21:47

מעניין לדעת האם יש הבדל במצב הנפשי/רגשי של היולדת לאחר לידה עם אפיזוטומיה, ללידה ללא תפרים כלל