אדנוקרצינומה של המעי הדק 23.10.2017

הוספת בוואציזומאב לטיפול כימותרפי עבור אדנוקרצינומה מתקדמת במעי הדק מאריכה משמעותית את הישרדות המטופלים

השוואה של מספר טיפולים עבור כ- 35 מטופלים עם אדנוקרצינומה מתקדמת של המעי הדק הראתה כי שני שליש מהמטופלים היו עם התמיינות בינונית-גבוהה של תאי הגידול וכי טיפול כימותרפי ציטוטוקסי הביא להישרדות כללית חציונית של כשנה, בעוד שהוספת בוואציזומאב (אווסטין) למשטר הטיפול האריכה את ההישרדות כמעט פי שניים

תמונת חתך של המעי הדק (צילום: אילוסטרציה)

עד עתה, לא בוסס טיפול סטנדרטי עבור אדנוקרצינומה מתקדמת של המעי הדק (small bowel adenocarcinoma - SBA). המחקר שלהלן העריך את היעילות והבטיחות של כימותרפיה ביחס לגישות ממוקדות מולקולרית כטיפול ב- BSA.

נערכה סקירה רטרוספקטיבית של ההיסטוריה הרפואית, רקע, מהלך קליני ותוצאים של 33 מטופלים עם SBA מתקדמת אשר טופלו בכימותרפיה בשנים 2008-2016 בשישה מרכזים רפואיים ביפן.

חציון גיל המטופלים עמד על 65 שנים (טווח: 39-83). הגידול הראשוני היה ממוקם בתריסריון בקרב 21 מטופלים (67%), באמפולה על שם Vater בקרב שלושה מטופלים (9%), במעי הריק (jejunum) בקרב שבעה מטופלים (21%) ובמעי העקום (ileum) בקרב מטופל אחד (3%). בדיקה היסטולוגית הראתה אדנוקרצינומה עם התמיינות גבוהה עד בינונית בקרב 20 מטופלים (67%) והתמיינות נמוכה בקרב תשעה מטופלים (27%). 13 מטופלים קיבלו משטר כימותרפי יחיד, שבעה קיבלו שני סוגי משטרי כימותרפיה ו- 13 מטופלים קיבלו שלושה משטרי כימותרפיה או יותר. כטיפול קו ראשון, כימותרפיית FOLFOX6י(5-פלואורואורציל [5-fluorouracil], לוקובורין [Leucovorin] ואוקסליפלטין [Oxaliplatin - Oxaltin]), קפציטבין (Capecitabine – Xeloda) יחד עם אוקסליפלטין, ו- S-1 יחד עם ציספלטין (Cisplatin - Abiplatin) ניתנו ל- 13 מטופלים, מטופל אחד וארבעה מטופלים, בהתאמה.

שיעור התגובה היה 25% וחציון ההישרדות ללא התקדמות עמד על 6.0 חודשים. חציון ההישרדות הכללית היה 13.0 חודשים. תשעה מתוך 33 המטופלים קיבלו כימותרפיה שהכילה בוואציזומאב (Bevacizumab – Avastin) ושלושה קיבלו כימותרפיה שהכילה צטוקסימאב (Cetuximab - Erbitux). חציון ההישרדות הכללית של מטופלים שקיבלו כימותרפיה עם בוואציזומאב היה 21.9 חודשים. לא נצפו תופעות לוואי חמורות ובלתי צפויות.

ניתוח זה מציע כי כימותרפיה משולבת מביאה ליעילות ובטיחות מוגבלות כטיפול ב- SBA מתקדמת, בעוד שכימותרפיה המכילה בוואציזומאב (אווסטין) עשויה לתרום לתוצאים משופרים בקרב מטופלים אלו.

מקור: 

Cancer Chemother Pharmacol. 2017 Aug;80(2):333-342. doi: 10.1007/s00280-017-3371-0. Epub 2017 Jun 26.
Suggestion of added value by bevacizumab to chemotherapy in patients with unresectable or recurrent small bowel cancer.
Takayoshi K1,2, Kusaba H1, Uenomachi M3, Mitsugi K3, Makiyama C4, Makiyama A4, Uchino K5, Shirakawa T6, Shibata Y7, Shinohara Y2, Inadomi K1, Tsuchihashi K1, Arita S8, Ariyama H1, Esaki T2, Akashi K1, Baba E9.

נושאים קשורים:  אדנוקרצינומה של המעי הדק,  כימותרפיה,  טיפולים ממוקדים מולקולרית,  גידול בתריסריון,  גידול באמפולה על שם Vater,  גידול במעי הריק,  גידול במעי העקום,  FOLFOX,  אוקסליפלטין,  S-1,  קפציטבין,  ציספלטין,  בוואציזומאב,  אווסטין,  צטוקסימאב,  ארביטוקס,  תגובה לטיפול,  הישרדות ללא התקדמות,  הישרדות כללית,  מחקרים,  סרטן המעי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו