mCRC 29.10.2017

טיפול משולב עם כימותרפיית FOLFOXIRI ובוואציזומאב

סקירה שיטתית וניתוח-על של 11 מחקרים שהקיפו כ- 900 מטופלים עם סרטן גרורתי ובלתי נתיח של המעי הגס (mCRC) מצאו כי שילוב של כימותרפיית FOLFOXIRI ובוואציזומאב (אווסטין) הביא לחציון הישרדות כללית של כשנתיים וחצי וקרוב ל- 40% מהמטופלים הגיעו למצב נתיח, בעוד ש- 28% השיגו כריתה מלאה של גרורות מרוחקות

השילוב של כימותרפיית FOLFOXIRIי(5-פלואורואורציל [5-fluorouracil], אוקסליפלטין [Oxaliplatin – Oxaltin] ואירינוטקאן [Irinotecan]) עם בוואציזומאב (Bevacizumab – Avastin) הינו טיפול כימותרפי קו-ראשון מבוסס ויעיל עבור סרטן גרורתי של המעי הגס (metastatic colorectal cancer - mCRC). עם זאת, שיעורי כריתת הגרורות וההישרדות הכללית עם טיפול זה מעולם לא הוערכו באופן שיטתי במחקרים שפורסמו, כולל אך לא מוגבל למחקר TRIBEי(TRIplet plus Bevacizumab trial). בוצעה סקירה שיטתית וניתוח-על (pooled analysis) במטרה להעריך את היעילות הקלינית של FOLFOXIRI+בוואציזומאב, בנוסף לתוצאים ולשיעורי ההתערבויות הכירורגיות.

באוקטובר 2016 בוצעה סקירה שיטתית, באמצעות הנחיות PRISMA של PubMed, מרשם קוכריין מרכזי למחקרים מבוקרים, SCOPUS, Web of Science, Google Scholar, CINAHL, Ovid ו- EMBASE, תוך שימוש במילות המפתח FOLFOXIRI ובוואציזומאב ו- mCRC. בניתוח העל נכללו מחקרים מבוקרים, סדרות מקרים רטרוספקטיביות וסדרות מקרים פרוספקטיביות בהם נעשה שימוש ב- FOLFOXIRI+בוואציזומאב כטיפול התחלתי ב- mCRC בלתי נתיח בבני אדם. לא נכללו דיווחי מקרים או סדרות מקרים רטרוספקטיביות שהכילו פחות מ- 10 מטופלים. הנתונים הוצאו ממחקרים אלו על ידי שני סוקרים בלתי-תלויים ונאספו על מנת להשיג רמת יעילות עם השפעה מצטברת, לפי מודל של השפעות אקראיות, תוך שקלול מספר המטופלים שהשתתפו בכל מחקר.

התוצא העיקרי שנבדק היה חציון ההישרדות הכללית. תוצאים משניים כללו את חציון ההישרדות ללא התקדמות, שיעורי התגובה הכללית ושיעורי כריתה מלאה (R0) וכריתה באופן כללי.

11 מחקרים שפורסמו בין 2010 ל- 2016 ובחנו את הטיפול ב- FOLFOXIRI+בוואציזומאב נכללו בניתוח העל. מחקרים אלו הקיפו 889 מטופלים עם mCRC בלתי נתיח, מתוכם 877 עברו הערכות קליניות של שיעורי התגובה הכללית. שיעור התגובה האובייקטיבית ל- FOLFOXIRI+בוואציזומאב היה 69% (95% רווח בר סמך: 65-72, I2: 25%). שיעור ההתערבויות הכירורגיות הכלליות היה 39.1% (26.9-52.8) ושיעור הכריתות המלאות היה 28.1% (18.1-40.8). חציון ההישרדות הכללית המצטברת היה 30.2 חודשים (95% רווח בר סמך: 26.5-33.7) לפי שישה מחקרים עם נתונים זמינים וחציון ההישרדות ללא התקדמות היה 12.4 חודשים (10.0-14.3) לפי תשעה מחקרים עם נתונים זמינים. ניתוח מטה-רגרסיה חשף כי משתנים שנקשרו באופן מובהק להתערבות כירורגית היו מחלה המוגבלת לכבד וחציון גבוה של מספר מחזורי טיפול (קרוב ל- 12).

FOLFOXIRI בשילוב עם בוואציזומאב (אווסטין) נקשר לשיעורי תגובה כללית גבוהים בקרב מטופלים עםmCRC בלתי נתיח. משטר טיפול יעיל במידה כה רבה משפר את הסבירות להפיכת המחלה לנתיחה, כאשר שיעור הכריתה של גרורות מרוחקות מגיע לכ- 40% ויותר מרבע מהמטופלים עוברים כריתה מלאה של גרורות מרוחקות.

מקור: 

JAMA Oncol. 2017 Jul 13;3(7):e170278. doi: 10.1001/jamaoncol.2017.0278. Epub 2017 Jul 13.
FOLFOXIRI Plus Bevacizumab as Conversion Therapy for Patients With Initially Unresectable Metastatic Colorectal Cancer: A Systematic Review and Pooled Analysis.
Tomasello G1, Petrelli F2, Ghidini M1, Russo A3, Passalacqua R1, Barni S2

נושאים קשורים:  mCRC,  FOLFOXIRI,  אוקסליפלטין,  אירינוטקאן,  בוואציזומאב,  אווסטין,  מחקר TRIBE,  הסרת גרורות,  הישרדות כללית,  הישרדות ללא התקדמות,  כריתה מלאה,  מחקרים,  סרטן המעי הגס,  שיעור תגובה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו