כאב מתפרץ 13.12.2017

שימוש ממושך בטבליות פנטניל בוקליות משפר את התפקוד ומצב הרוח של חולי סרטן הסובלים מכאב מתפרץ

המשך מחקר שבחן את השימוש בטבליות פנטניל בוקליות (פנטורה) במינונים שלך (עד 800 מק"ג) לטיפול בכאב אונקולוגי מתפרץ, מצא כי טיפול ארוך-טווח זה מביא לשיפור במצב הכללי של המטופלים, אשר כלל תפקוד יומיומי ומצב רוח, ולשיפור בעוצמת הכאב ובשביעות הרצון.

משככי כאבים (צילום: אילוסטרציה)
משככי כאבים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה העריך את ההשפעה של טבליות פנטניל בוקליות על התפקוד ומצב הרוח של חולי סרטן הסובלים מכאב אונקולוגי מתפרץ (breakthrough cancer pain).

מטופלים בעלי סבילות לאופיואידים משבע מדינות באירופה, הסובלים מעד ארבעה התקפים של כאב מתפרץ ביום וקיבלו טבליות פנטניל בוקליות (מינונים: 100-800 מק"ג), אותרו בעת טיטור במסגרת מחקר עם תווית פתוחה שמטרתו לטפל בעד שמונה התקפי כאב מתפרץ, במהלך תקופת טיפול עם תווית פתוחה. במדינות בהן טבליות פנטניל בוקליות לא היו זמינות לרכישה, הוזמנו מטופלים להצטרף לשלב המשך במחקר, עם תווית פתוחה. הערכות התפקוד ושביעות הרצון כללו שינויים מקו הבסיס ועד סוף תקופת הטיפול בציוני שאלון BPI המתוקנן (Brief Pain Inventory – BPI-7S) הכולל שבעה פריטים, שאלון הערכת מטופל גלובלית של שביעות רצון וקלות השימוש וכן שאלון PGICי(Patient’s Global Impression of Change). בנוסף הוערכה בטיחות הטיפול.

מבין 330 מטופלים שהוקצו אקראית, 218 השלימו את תקופת הטיפול ו- 88 נכנסו לשלב ההמשך. חציון עוצמת כאב הרקע היה 4.0 (קל) במהלך המחקר. לאחר תקופת הטיפול, הציון הממוצע הגלובלי של BPI-7S השתפר מ- 39.7 (סטיית תקן: 15.9) בקו הבסיס ל- 31.6 (16.8), עם שינוי ממוצע של 8.6- (95% רווח בר סמך: 10.5- עד 6.7-, p<0.0001) ו- 74.5% מהמטופלים דיווחו על שיפור במצבם הכללי (לפי שאלון PGIC), בהשוואה ל- 25.5% שדיווחו על העדר שינוי או החמרה במצבם הכללי (p<0.001). תופעות לוואי הקשורות לטיפול, אשר אירעו בשלב ההמשך בקרב שני מטופלים לפחות, היו אדמומיות במקום הנחת הטבלייה (6.9%), נפיחות במקום הנחת הטבלייה (4.6%) וורטיגו (4.6%).

טבליות פנטניל בוקליות, כגון פנטורה, יכולות להביא לשיפור בתפקוד, מצב הרוח ושביעות הרצון הכללית בניהול כאב אונקולוגי מתפרץ. לא התקבל מידע חדש לגבי בטיחות השימוש בטווח הארוך עם טבליות פנטניל בוקליות במינון עד 800 מק"ג.

מקור: 

Improved patient functioning after treatment of breakthrough cancer pain: an open-label study of fentanyl buccal tablet in patients with cancer pain

נושאים קשורים:  כאב מתפרץ,  כאב אונקולוגי מתפרץ,  פנטניל,  טבליות פנטניל בוקליות,  פנטורה,  תפקודיות,  מצב רוח,  תגובה מקומית,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו