הפלה חוזרת 09.01.2018

טיפול בפרוגסטרון מונע הפלות מאיימות והפלות חוזרות

טיפול בשבועות הראשונים להריון עם פרוגסטרון בכלל ודידרוגסטרון (דופסטון) בפרט מפחית משמעותית את הסיכון להפלה מאיימת ולהפלה חוזרת

מועדון הפרוגסטין האירופאי (European Progestin Club - EPC) פרסם בשנת 2015 הנחיות על בסיס מחקרים קליניים למניעה וטיפול בהפלות בקרב נשים בהריון בסיכון. ההנחיות מתייחסות לשני סוגי הפלות: הפלה מאיימת (threatened miscarriage), המתבטאת בדימום נרתיקי, ללא הרחבה או מחיקה של צוואר הרחם, שמתרחש עד שבוע 20 להריון; והפלה חוזרת (recurrent/habitual miscarriage), כלומר מקרים של שתי הפלות ספונטניות עוקבות או יותר.

בשבועות 12-8 להריון, ייצור ושחרור פרוגסטרון מבוצע על ידי השליה, דבר שגורם לאיזון או לירידה ברמות הפרוגסטרון בדם ובתקופה זו מופיעים רוב התסמינים של הפלה מאיימת או חוזרת. גורמי סיכון לרמות פרוגסטרון נמוכות כוללים אי ספיקה של הגופיף הצהוב, טיפולי הפריה מלאכותית, היסטוריה של הפלות חוזרות ולחץ במהלך ההריון.

סקירת קוכריין משנת 2011 מצאה ארבעה מחקרים שהקיפו 421 נשים. מטה-אנליזה של מחקרים אלה חשפה ירידה בשיעור ההפלות הספונטניות עם שימוש בפרוגסטרון, בהשוואה לאינבו או העדר טיפול (יחס סיכון [risk ratio – RR]:י0.53, 95% רווח בר סמך: 0.35-0.79). השימוש בפרוגסטרון נמצא יעיל בטיפול בהפלה מאיימת, ללא ראיות לעלייה בשיעורי יתר לחץ דם שמקורו בהריון, דימום בהריון או מומים מולדים ביילוד.

מטה-אנליזה אחרת, של חמישה מחקרים שהקיפו 660 נשים, חשפה ירידה מובהקת ביחס הסיכויים (odds ratio – OR) להפלה עם טיפול בדידרוגסטרון (Dydrogesterone – Duphaston), בהשוואה לטיפול הסטנדרטי (OR:י0.47, 95% רווח בר סמך: 0.31-0.70).

בוצע ניתוח של ארבעה מחקרים בהם השתתפו 225 נשים שעברו הפלות חוזרות. שני מחקרים בחנו את השימוש בדידרוגסטרון, אחד בחן את השימוש במדרוקסיפרוגסטרון (Medroxyprogesterone – Provera, Sayana) ואחד בחן את השימוש בשתלי פרוגסטרון תת עוריים. הטיפולים השונים בפרוגסטרון הביאו לירידה מובהקת בשיעור ההפלות, בהשוואה לאינבו או להעדר טיפול (OR: 0.39, 0.21-0.72). לא היו הבדלים בשיעורי הלידות המוקדמות, תמותת תינוקות או וירילציה/אנומליות במערכת הרבייה של היילודים. עם זאת, ארבעת המחקרים היו עם איכות מתודולוגית נמוכה.

מחקר מבוקר-אינבו, כפול-סמיות, עם קבוצה מקבילה והקצאה אקראית שנערך בהודו, כלל 360 נשים עם רקע של הפלות חוזרות ו-180 נשים שילדו לפחות פעם אחת לידת חי והיו ללא היסטוריה של הפלות. הנשים גויסו למחקר בשבועות 8-4 להריונן והיו במעקב עד שבוע 20. נמצא שיעור נמוך יותר של הפלות עקב טיפול בדידרוגסטרון (6.9%) בהשוואה לאינבו (16.8%; RR:י2.4, 1.3-5.9). כמו כן, גיל ההריון הממוצע בלידה היה גבוה יותר בקשר נשים שהוקצו לדידרוגסטרון.

לסיכום, מטה-אנליזות של מספר מחקרים קטנים ומחקר גדול ומבוקר עם הקצאה אקראית מספקים ראיות לפיהן פרוגסטרון, בפרט דידרוגסטרון (דופסטון) יעיל יותר מאינבו או מהעדר טיפול במניעת הפלה מאיימת והפלה חוזרת.

מקור: 

European Progestin Club guidelines for prevention and treatment of threatened and recurrent (habitual) miscarriages with progestogens 
Gynecol Endocrinol. 2015 Jun;31(6):447-9. doi: 10.3109/09513590.2015.1017459. Epub 2015 May 15.

נושאים קשורים:  הפלה חוזרת,  הפלה מאיימת,  פרוגסטין,  פרוגסטרון,  פרוגסטוגן,  מועדון הפרוגסטין האירופאי,  אי ספיקה של הגופיף הצהוב,  טיפולי הפרייה מלאכותית,  לחץ נפשי בהריון,  דידרוגסטרון,  דופסטון,  מדרוקסיפרוגסטרון,  פרוברה,  סיאנה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
30.01.2018, 08:34

מעניין מאד.
איך מומלץ לטפל בדופסטון?
כל הפלה חוזרת או מאימת לתת טיפול כל ההריון ממתי ועד מתי וכמה?