השמנה 27.02.2018

עד כמה יעילה תכנית הרזיה שכונתית לילדים עם השמנת יתר?

במחקר שבוצע ברוטרדם ופורסם ב-Family Practice ביקשו לבדוק את יעילותה של תכנית ההרזיה השכונתית Kids4Fit בקרב ילדים משכונות מצוקה הסובלים מהשמנה

בעיר רוטרדם בהולנד קיימת תכנית התערבותית בשם Kids4Fit – תכנית הרזייה ייעודית לילדים הסובלים מהשמנת יתר המתגוררים בשכונות מצוקה. התכנית, שמשכה 4.5 חודשים, מגובה בצוות רב-מקצועי של תזונאים, פיזיותרפיסטים ופסיכולוגים של ילדים. אולם, טרם נבדקה יעילות תכנית ההרזיה באוכלוסיית היעד הספציפית הזו של ילדים מרקע סוציו-אקונומי נמוך.

במחקר שבוצע ברוטרדם ופורסם לאחרונה בכתב העת Family Practice, ביקשו החוקרים לבדוק את יעילותה של תכנית ההרזיה השכונתית Kids4Fit בקרב אותם ילדים משכונות מצוקה הסובלים מהשמנה.

המחקר כלל 154 ילדים בגילאי 6-12 שנים הסובלים מעודף משקל, שנרשמו לתכנית ההרזיה Kids4Fit. לפני תכנית ההרזיה נכללו הילדים ברשימת ההמתנה לתכנית, ששימשה את החוקרים לצורכי ניתוח ובקרה. מדדי ה-BMI והיקף המותניים של הילדים נבדקו עם הצטרפותם לרשימת ההמתנה, בתום תקופת ההמתנה ולפני תחילת תכנית ההרזיה, בתום תכנית ההרזיה וכעבור 52 שבועות (כשנה) מתחילת תכנית ההרזיה.

לצורך הניתוח הסטטיסטי השתמשו החוקרים ב- Mixed modelי(random effects model), וניתחו את השפעת תכנית ההרזיה על הילדים בהשוואה לתקופת ההמתנה (המבוטאת בערכי ᵦ).

במחקר נמצא כי ה-BMI של הילדים בטווח של כשנה מתחילת התכנית היה נמוך באופן לא משמעותי בהשוואה ל-BMI בתקופת ההמתנה שקדמה לתכנית (ᵦ: 0.0024-, רווח בר-סמך 95%: 0.0004 – 0.0053-), אולם היקף המותניים היה נמוך משמעותית כעבור כשנה בהשוואה להיקף המותניים בתקופת ההמתנה (ᵦ: 0.0558-, רווח בר-סמך 95%: [0.0166-] – 0.0950-). עוד נמצא כי אין שום הבדל באורחות החיים של הילדים או באיכות החיים שלהם בכל הקשור להיבטים הרפואיים כעבור כשנה מתחילת תכנית ההרזיה בהשוואה לתקופה שקדמה לה.

לסיכום, תכנית הרזיה שכונתית עבור ילדים מאזורים נחשלים הסובלים מעודף משקל משיגה ירידה בהיקף המותניים, אך במעקב לטווח ארוך של כשנה אינה יעילה להפחתת BMI ולהשגת השינוי הרצוי באורחות החיים של הילדים.

מקור:

van Middelkoop M, Ligthart KAM, Paulis WD, van Teeffelen J, Kornelisse K, Koes BW. A multidisciplinary intervention programme for overweight and obese children in deprived areas. Fam Pract. 2017 Nov 16;34(6):702-707.

 

נושאים קשורים:  השמנת ילדים,  עודף משקל בילדים,  תזונה,  דיאטה,  עודף משקל,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו