הפרעות נשימה בשינה 28.03.2018

מחשבון לחיזוי קליני של הפרעות נשימה בשינה בהריון

במחקר גדול נמצא שגיל מתקדם, BMI גבוה ונחירות הם הגורמים העיקריים שחוזים הפרעות נשימה בשינה בנשים בהריון ראשון

נשים שעברו מספר גבוה של לידות בסיכון לסיבוכי לידה
הריון ולידה (צילום: אילוסטרציה)

10%-32% מנשים בהריון סובלות מהפרעות נשימה בשינה (Sleep Disordered Breathing), אשר מהוות גורם סיכון לסיבוכים לאם ולעובר, כולל רעלת הריון וסוכרת הריון. למרות חשיבותה, אבחנה קלינית של הפרעות נשימה בשינה היא קשה ובמיוחד בנשים בהריון הסימפטומים לעתים קרובות אינם ספציפיים.

מחקר פרוספקטיבי זה בדק הימצאות של הפרעת נשימה בשינה בקבוצה גדולה של נשים בהריון ראשון וזיהה פרדיקטורים קליניים לאבחנה.

במחקר נכללו נשים בהריון שלא ילדו בעבר (Nulliparous). הנשים מילאו שאלונים בנוגע לאיכות ותזמון השינה, לוח הזמנים, אינסומניה, ישנוניות, עייפות, נחירות וכו׳, ובנוסף עברו בדיקת שינה ביתית שכללה 6 ערוצים בשבועות 6-15 ושוב בשבועות 22-31. הפרעת נשימה בשינה הוגדרה כאינדקס אפניאה-היפופניאה הגדול מ-5 (כולל היפופניאות עם ירידת סטורציה מעל 3%).

נתונים סטטיסטיים: 3,264 נשים עברו את בדיקת השינה המוקדמת ו-2,512 את הבדיקה המאוחרת. אחוז הפרעות הנשימה בשינה היה 3.6 ו-8.3 בהתאמה. המאפיינים שחיזו הפרעות נשימה בשינה בקורלציה גבוהה היו נחירות תדירות (מעל 3 פעמים בשבוע), יתר לחץ דם כרוני, גיל אם מבוגר יותר, BMI, היקף צוואר ולחץ דם סיסטולי. בעזרת חישובי רגרסיה החוקרים בנו מחשבון המאפשר לחשב סיכון להפרעת נשימה בשינה בהריון ראשון על סמך גיל האם, BMI ותדירות נחירות בדיוק של 80-90%.

סיכום: ניתן לחשב סיכון להפרעות נשימה בשינה בהריון ראשון בדיוק גבוה על סמך גיל האם, BMI ונחירות.

מקור:

Predictors of sleep-disordered breathing in pregnancy  Louis JM et al. Am J Obstet Gynecol. 2018 Feb 2. pii: S0002-9378(18)30080-2. doi: 10.1016/j.ajog.2018.01.031. [Epub ahead of print]

ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפרעות נשימה בשינה,  הריון,  נחירות,  בדיקת שינה ביתית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו