מיגרנה 10.04.2018

אמצעי מניעה הורמונליים והסיכון לשבץ בסובלות ממיגרנה עם אאורה

סקירה שיטתית העלתה 15 מחקרים שבחנו את השימוש באמצעי מניעה הורמונליים והסיכון העוקב לשבץ

סקירה שיטתית העלתה 15 מחקרים שבחנו את השימוש באמצעי מניעה הורמונליים והסיכון העוקב לשבץ. מרבית המחקרים היו אמנם בעלי מדגם קטן, אך נמצא כי הסיכון לשבץ בקרב נשים הסובלות ממיגרנות גדל עם שימוש באמצעי מניעה הורמונליים פי שניים עד 17 וסיכון זה גובר כאשר מדובר במיגרנות עם אאורה.

מיגרנה עם אאורה קשורה לסיכון מוגבר לשבץ איסכמי ושבץ על רקע דימום. מחקרים קודמים הראו עלייה נוספת בסיכון בקרב נשים המשתמשות באמצעי מניעה הורמונליים משולבים (combined hormonal contraceptives - CHCs). דיווחים אלו הובילו להמליץ בהנחיות נגד שימוש ב-CHCs באוכלוסייה זו. מחקר זה ביקש לבחון האם הסיכון לשבץ קשור למינון האסטרוגן, האם יש ראיה לסינרגיה בין מיגרנות ל-CHCs והאם קיימת אינטראקציה בין מיגרנות ל-CHCs.

בוצע חיפוש במאגרי המידע PubMed, ספריית קוכריין ו-EMBASE אחרי מאמרים בשפה האנגלית שפורסמו מהקמת המאגרים ועד ינואר 2016 ובחנו נשים מבוגרות בכל סוג מחקר. נכללו מחקרים שבחנו את החשיפה ל- CHCs ודיווחו על תוצאים של שבץ איסכמי או שבץ על רקע דימום. הוצאת המידע והערכת איכות המחקרים בוצעו באופן בלתי תלוי על ידי זוגות סוקרים והאיכות הוערכה לפי סולמות GRADE וניוקאסל-אוטווה.

מבין 2,480 פרסומים, 15 מחקרים ענו על קריטריוני ההכללה ושישה סיפקו יחסי סיכויים (odds ratios – ORs) לאוכלוסיה הרלבנטית. הערכות נקודתיות (point estimates) ל-ORs עבור שבץ איסכמי בקרב נשים עם מיגרנות שהשתמשו ב CHCs המכילים אסטרוגן בכל מינון שהוא נעו בין 2.08 ל- 16.9.

המחקרים היו באופן כללי בעלי מדגם קטן ועם רווח בר-סמך (confidence interval) רחב. אף אחד מהמחקרים לא דיווח על ORs לסיכון לשבץ בהקשר למינון האסטרוגן בקרב נשים עם מיגרנה, בעיקר בגלל גודל מדגם בלתי מספק.

לא נצפו אינטראקציות בין מיגרנות ל-CHCs בשבעה מחקרים שבחנו קשר זה. מחקר אחד ריבד את הסיכון לפי נוכחות או העדר מיגרנה עם אאורה ומצא סיכון מוגבר בקרב נשים שסבלו ממיגרנה עם אאורה (OR: 6.1, רווח בר סמך: 3.1-12.1 בקבוצת המיגרנה עם אאורה לעומת 1.8, 1.1-2.9 בקבוצת המיגרנה ללא אאורה).

רמת הראיות במחקרים היתה באופן כללי עם ציונים גבוהים בסולמות ניוקאסל-אוטווה ורמות GRADE נמוכות. אף אחד מהמחקרים לא ענה על כל שלושת קריטריוני האיכות המשלימים (הערכת תת-סוג המיגרנה, שימוש בקריטריונים בינלאומיים לסיווג הפרעות כאבי ראש באבחון מיגרנות וריבוד הסיכון לפי מינון האסטרוגן).

הסקירה השיטתית הראתה כי יש מחסור במחקרים באיכות גבוהה המעריכים את הסיכון לשבץ בהקשר לאסטרוגן במינון נמוך בקרב נשים הסובלות ממיגרנות. יש צורך מחקרים נוספים בתחום זה.

הראיות הקיימות מעידות על עלייה נוספת בסיכון לשבץ עם שימוש ב- CHCs בקרב נשים הסובלות ממיגרנות עם אאורות. מאחר והסיכון המוחלט לשבץ נמוך אף בנוכחות גורמי סיכון אלו, השימוש ב- CHCs בקרב נשים הסובלות ממיגרנה עם אאורה צריך להישקל תוך הערכה ייחודית של הסכנות והיתרונות לכל מטופלת.

מקור:

Headache. 2018 Jan;58(1):5-21. doi: 10.1111/head.13229. Epub 2017 Nov 15. Risk of Stroke Associated With Use of Estrogen Containing Contraceptives in Women With Migraine: A Systematic Review.

נושאים קשורים:  מיגרנה,  מיגרנה עם אאורה,  אירוע מוח,  שבץ איסכמי,  אמצעי מניעה הורמונליים משולבים,  אסטרוגן ושבץ,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו