הריון ולידה 11.04.2018

הקשר בין אופן הלידה וחיידקי המעי של הילוד להשמנת יתר במהלך ההריון

אופן הלידה וחיידקי המעי של היילוד כמתווכים בקשר בין השמנת יתר אימהית במהלך ההריון להשמנת יתר של היילוד בהמשך החיים

השמנת יתר אימהית, אשר לעתים גורמת לצורך בלידה בניתוח קיסרי, היא גורם סיכון חזק להשמנת יתר של היילוד בילדות. עם זאת, מעט ידוע בנוגע לתרומה המשותפת של אופן הלידה וחיידקי המעי של היילוד לקשר בין השמנת יתר אימהית טרום-ההיריון והשמנת יתר בילדות.

מטרת מחקר זה היא לבחון את הקשר בין אופן הלידה וחיידקי המעי של היילוד וכן לבחון האם גורמים אלה מתווכים את הקשר בין השמנת יתר אימהית ובילדות.

לצורך כך, בוצע מחקר תצפיתי בקרב 935 תינוקות שנולדו במועד, בין ינואר 2009 ל-דצמבר 2012, במרכז להתפתחות הילד הקנדי (CHILD). BMI של האם במהלך ההריון חושב כמשקל (בקילוגרם) פר גובה (במטר) בריבוע תוך שימוש בנתונים שנלקחו מתיעוד רפואי או מדיווח עצמי של האם.

חיידקי המעי נבחנו על ידי ריצוף רנ"א ריבוזומלי של 16S מדגימות צואה שנאספו בממוצע בגיל 3.7 חודשים (סטיית תקן 1.0). בגילאי שנה ו-3 שנים, BMI מותאם לגיל ומין חושב לפי קריטריונים של ארגון הבריאות העולמי (world health organization- WHO). במחקר זה השתתפו אמהות במשקל תקין (BMI 18.5-24.9) וכן אמהות במשקל עודף (BMI<25.0).

מתוך 935 המשתתפות (גיל ממוצע 32.5 שנים [סטיית תקן 4.5]), 382 (40.9%) היו בעלות עודף משקל, 69 מתוך 926 התינוקות (7.5%) היו בעלי עודף משקל בגיל שנה ו-90 מתוך 866 תינוקות (10.4%) היו בעלי עודף משקל בגיל 3 שנים.

בהשוואה לתינוקות שנולדו בלידה נרתיקית לאם במשקל תקין, תינוקות שנולדו בלידה נרתיקית לאם בעלת עודף משקל או השמנת יתר הינם בעלי סיכון גבוה פי 3 להיות בעלי עודף משקל בגיל שנה (יחס סיכויים 3.33; רווח בר-סמך של 95%, 1.49-7.41). כמו כן, תינוקות שנולדו בניתוח קיסרי לאמהות בעלות עודף משקל היו בעלי סיכון גבוה פי 5 להיות בעלי עודף משקל בגיל שנה (יחס סיכויים 5.02; רווח בר-סמך של 95%, 2.04-12.38). סיכון דומה נצפה גם בגיל 3 שנים.

מודלים רבים מצביעים על כך שאופן הלידה וחיידקי המעי של היילוד מתווכים את הקשר בין השמנת יתר אימהית לבין השמנת יתר של יילוד בגיל שנה ובגיל 3 שנים. בנוסף, החוקרים מצאו כי חיידקים ממשפחת ה- Lachnospiraceae נפוצים יותר בתינוקות של אמהות בעלות עודף משקל. עם זאת, סוג החיידקים ממשפחה זו הינו שונה בין תינוקות שנולדו בלידה נרתיקית לבין אלו שנולדו בניתוח קיסרי.

לסיכום, מחקר זה מצא ראיות לכך שאופן הלידה וסוג חיידקי המעי של היילוד משתתפים בתיווך הקשר שבין השמנת יתר אימהית בהיריון לבין השמנת יתר ביילוד בהמשך החיים.

מקור: 

Tun, H.M. et al. (2018) JAMA Pediatr. 172(4)

https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/article-abstract/2672735?redirect=true

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  הריון,  חיידקי מעי,  לידה נרתיקית,  ניתוח קיסרי,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו