אנדומטריוזיס 17.06.2018

אילו סוגי אנדומטריוזיס קשורים בעלייה בסיכון לממאירות גינקולוגית?

מחקר זה בדק האם תת סוגים ספציפיים של אנדומטריוזיס (שחלה, פריטונאלי או אינפילטרטיבי עמוק) קשורים לעלייה בסיכון לסוגי ממאירות מסוימים

אנדומטריוזיס הוא תהליך דלקתי המלווה בהפרשת אסטרוגן ברקמה ועמידות לפרוגסטרון, מאפיינים אשר הופכים אותו לתהליך בעל פוטנציאל להפוך לממאירות. מחקרים הראו בעבר סיכון מוגבר ב-30-90% לסרטן השחלה. מחקר זה בדק האם תתי סוגים ספציפיים של אנדומטריוזיס (שחלה, פריטונאלי או אינפילטרטיבי עמוק) קשורים לעלייה בסיכון לסוגי ממאירות מסוימים.

במחקר נכללו כ-50,000 נשים בפינלנד שאובחן אצלן אנדומטריוזיס באופן כירורגי על פי רישום האשפוזים בבתי חולים. המקרים סווגו כאנדומטריוזיס שחלתי (23,000 נשים), פריטונאלי (20,000) ואינפילטרטיבי עמוק (2,300). התוצאה היתה כל האבחנות של ממאירות גינקולוגית. כלל אוכלוסיית הנשים הפיניות שימשה כקבוצת ביקורת.

נתונים סטטיסטיים: אנדומטריוזיס נמצא קשור לעלייה בסיכון לסרטן שחלה (יחס סיכונים 1.76, רווח בר סמך של 95%: 1.46-2.08), ובמיוחד לאנדומטריואיד (3.12) ו-clear cellי(5.17). הסיכון היה הגבוה ביותר כשהיה מדובר באנדומטריוזיס שחלתי (יחס סיכונים 4.72 לאנדומטריואיד ו-10.1 ל-clear cell. הסיכון לסרטן שחלה לא היה מוגבר באנדומטריוזיס פריטונאלי או עמוק. לא נמצא סיכון מוגבר לסרטן אנדומטריום או צוואר הרחם.

סיכום: החוקרים סיכמו כי תוספת הסיכון לסרטן שחלה בקרב נשים עם אנדומטריוזיס שחלתי היא שני מקרים נוספים לאלף במהלך 10 שנות מעקב, נתון שיש לקחת בחשבון בעת תכנון מעקב בחולות אלו.

מקור:

Risk of Gynecologic Cancer According to the Type of Endometriosis Saavalainen L, et al. Obstet Gynecol. 2018 Jun;131(6):1095-1102.

 ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנדומטריוזיס,  סרטן שחלה,  סיכון לסרטן
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו