חדשות 21.06.2018

בג"ץ בעמדת משרד הבריאות: "אין להפעיל מרכזי לידה טבעית מחוץ לבתי חולים"

שופטי הרוב קבעו: "יש להעדיף את מניעת הסיכון לחייהם ולשלומם של היולדות והיילודים על פני הפגיעה בזכות היולדות לפרטיות ולאוטונומיה על גופן”

לידה, תינוקת (צילום: אילוסטרציה)
לידה, תינוקת (צילום: אילוסטרציה)

בג"ץ דחה שלשום (ב') ברוב של 1-2 שתי עתירות שביקשו לאפשר את הפעלתם של מרכזי לידה טבעית מחוץ לבתי חולים. בכך אישר בית המשפט את מדיניות משרד הבריאות, לפיה יש לסגור את המרכזים הללו כיוון שהם מעניקים שירות רפואי ללא רשיון, כך דיווח "הארץ".

העתירות הוגשו באוגוסט 2017 על ידי חמש נשים שביקשו ללדת במרכז לידה טבעית, לצד עמותת נשים קוראות ללדת למען חופש בחירה בלידה ובעליהם של מרכזי הלידה הטבעית שנסגרו בהוראת משרד הבריאות. הטענה המרכזית בעתירה היתה כי מרכז לידה טבעית איננו בית חולים ולכן לא נדרש רשיון להקמתו. בנוסף נטען שההחלטה שלא לאפשר את פעילות מרכזי הלידה הטבעית מפלה לרעה נשים שלא יכולות ללדת בביתן ומתגוררות באזורים מרוחקים מבתי חולים.

בדיווח נמסר כי מרכזי הלידה הטבעית נפתחו לאחר שמשרד הבריאות גרם ב-2014 לסגירת המרכזים שפעלו בבתי החולים. המרכזים שנפתחו מחוץ לבתי החולים הופעלו לרוב על ידי מיילדות בצימרים או בחללים אחרים שהותאמו לכך. אפשרו בהם לנשים ללדת מחוץ לבית חולים וללא התערבות רפואית, אך בלי לבצע לידת בית.

אלא שהשופטים יוסף אלרון ונעם סולברג, מסר "הארץ", שהיו בדעת הרוב, קיבלו את עמדת משרד הבריאות. השופט אלרון כתב בפסק דינו: "יש להעדיף את מניעת הסיכון לחייהם ולשלומם של היולדות והיילודים על פני הפגיעה בזכות היולדות לפרטיות ולאוטונומיה על גופן". לעומת עמדה זו שאליה הצטרף השופט סולברג, סבר השופט עופר גרוסקופף שיש לקבל את העתירות וכתב בפסק דין המיעוט כי החוק לא מחייב מרכזי לידה טבעית בהליכי רישוי.

עמותת נשים קוראות ללדת הביעה אכזבה וצער מפסק הדין. "נגיב לאחר שנקרא ונלמד לעומק את פסק הדין ונתייעץ עם עורכי הדין שלנו", נמסר בתגובת העמותה.

נושאים קשורים:  חדשות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו