טיפול בקרינה 21.06.2018

רדיוכירורגיה משככת כאבים הקשורים לגידולים במערכת העיכול העליונה

מחקר בהשתתפות 21 מטופלים עם גידולים במערכת העיכול העליונה וכאבים ברום הבטן מצא כי מתן קרינה ממוקדת למקלעת הצליאק הביאה לשיפור מובהק ברמת הכאב שלושה ושישה שבועות לאחר הטיפול ושליש מהמטופלים אף דיווחו על העלמות הכאב כליל, ללא תופעות לוואי חמורות

כאבי בטן חזקים (צילום: אילוסטרציה)

מטופלים רבים עם מחלה ממאירה בבטן העליונה סובלים מכאב גב תחתון המקרין אל רום הבטן, כאב הנגרם עקב הסתננות של מקלעת הצליאק (celiac plexus). מקלעת הצליאק הינה רשת של עצבים נוסיספטים (nociceptive nerves) הממוקמים לאורך אבי העורקים. הגישות העדכניות (אופיואידים, הרס עצבי [neurolysis] באמצעות חומרים כימיים, כימותרפיה מערכתית) בדרך כלל אינן מספקות לטיפול בכאב. עד עתה, מקלעת הצליאק לא היתה מטרה לטיפול באמצעות קרינה. המחקר הנוכחי התבסס על ההשערה כי קרינת אבלציה המיועדת למקלעת הצליאק תביא להקלה בכאב.

נערך מחקר קליני פרוספקטיבי עם זרוע יחידה. מטופלים מתאימים היו עם כאב באזור הצליאק בחומרה הגבוהה מ-4/10 בסולם דירוג מספרי (Numerical Rating Scale - NRS), סטטוס תפקודי עד 3 לפי קבוצת הקואופרטיב האונקולוגי המזרחי (Eastern Cooperative Oncology Group - ECOG) וללא היסטוריה של טיפולי קרינה לבטן. המטופלים הוגדרו כניתנים להערכה אם הם השלימו את הטיפול לפי הפרוטוקול עם ביקור אחד לפחות לאחר הטיפול. מקלעת הצליאק קיבלה קרינה מ-12T (חוליית החזה ה-12) עד 2L (חוליה מותנית שנייה).

התוצא העיקרי היה רמת הכאב ב-NRS שלושה שבועות לאחר הטיפול. תוצאים משניים היו רעילות, כאב שישה שבועות לאחר הטיפול, שימוש במשככי כאבים והפרעת הכאב בפעילויות היומיומית כפי שהוערכה בשאלון הקצר לכאב (Brief Pain Inventory) לפני ואחרי הטיפול בקרינה.

21 מטופלים היו ניתנים להערכה: שניים קיבלו טיפול מחולק (fractionated) ו-19 קיבלו מקטע בודד עם 25 גריי. חציון גיל אוכלוסיית המחקר היה 63 שנים, חציון הסטטוס התפקודי היה 1 ו-86% היו עם סרטן לבלב. המטופלים היו בחציון של שמונה חודשים לאחר קבלת האבחנה וקיבלו, בחציון, טיפול מערכתי אחד. הרעילות הוגבלה לדרגות 1-2.

כל המטופלים דיווחו על ירידה בכאב באזור הצליאק: חציון רמת הכאב בקו הבסיס היה 6/10 (טווח בין-רבעוני: 5-7.7) וחציון זה ירד ל-2.3/10 (0.9-3.9) (p<0.0005) לאחר שלושה שבועות ול-1.8/10 (0-3.2) (p<0.0005) שישה שבועות לאחר הטיפול. שבעה מטופלים דיווחו כי הכאב שהיה ברוב הבטן נעלם לחלוטין. חציון צריכת המורפין צנח (ללא מובהקות). נצפה שיפור במספר מדדי איכות חיים, כולל בריאות (well-being) כללית (p<0.0001), פעילות יומיומית (p=0.005) ואיכות השינה (p=0.002).

לסיכום, רדיוכירורגיה במקלעת הצליאק מביאה לשיכוך כאבים ומשפרת את איכות החיים בקרב מטופלים עם סרטן מתקדם במערכת העיכול העליונה. מתבצע כעת גיוס לשלב II של מחקר בינלאומי רב-מרכזי.

מקור: 

Celiac plexus radiosurgery: A new palliative modality for upper gastrointestinal malignancies—Final results of a proof-of-concept clinical trial
ASCO Presented Monday, June 4, 2018

נושאים קשורים:  מחקרים,  כאבים ברום הבטן,  כאבי בטן,  כאב אונקולוגי,  רדיוכירורגיה,  סרטן לבלב,  סרטן במערכת העיכול,  מקלעת הצליאק,  סולם דירוג מספרי,  איכות חיים,  תפקוד יומיומי,  איכות שינה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו