סרטן צוואר הרחם 27.01.2019

עישון פסיבי מגביר ב-70% את הסיכון לסרטן צוואר הרחם

מחקר נרחב שנערך בסין בדק את הקשר בין סרטן צוואר הרחם לעישון פסיבי

63% מהלא-מעשנים בישראל חשופים לעישון פסיבי (אילוסטרציה)
עישון (צילום: אילוסטרציה)

ישנם גורמים שונים הידועים כמגבירים את הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם. הגורם המשמעותי ביותר הוא נגיף הפפילומה האנושי (HPV), אשר יכול לגרום (בחלק מהמקרים) לשינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם ולסרטן צוואר הרחם. הדבקה בנגיף זה מתרחשת בעת קיום יחסי מין, ולכן ריבוי פרטנרים יכול להגביר את הסיכון להדבקה. גורמים נוספים שעלולים להגביר את הסיכון הם שימוש בגלולות נגד היריון ועישון.

מחקר זה התמקד בנשים הנחשפות לעשן סיגריות בעישון פסיבי. החוקרים ביצעו מטה-אנליזה של 14 מחקרים ממאגרי מידע שונים וממדינות שונות בעולם (קוריאה, תאילנד, יפן, הודו, ספרד וארה"ב), שהתמקדו במציאת הקשר  בין עישון פסיבי לסרטן צוואר הרחם בכל שלבי המחלה במאגרי מידע שונים.

במטה-אנליזה נכללו 384,995 משתתפות מסך כל המחקרים. לטובת העיבודים הסטטיסטיים נוטרלו משתנים שונים המעלים סיכון לסרטן צוואר הרחם, כגון גלולות למניעת הריון, גיל צעיר בהריון ראשון, הדבקה בנגיף הפפילומה ועישון אקטיבי.

על פי תוצאות המחקר, קיים קשר חיובי בין עישון פסיבי לבין הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם. מהנתונים שהוצגו בכל המחקרים עולה כי הסיכון לסרטן צוואר הרחם  בקרב נשים שנחשפו לעישון פסיבי היה גבוה ב-70% לעומת נשים שלא נחשפו לעישון פסיבי.

החוקרים מציינים כי הטמעת מדיניות להגבלת עישון יכולה להגן על אנשים שמעולם לא עישנו, וייתכן כי תסייע גם לעלייה במספר האנשים שמפסיקים לעשן.

המחקר פורסם בכתב העת המדעי Medicine, ביולי 2018 והוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן לרגל יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם 2019.

לתקציר המחקר באנגלית לחצו כאן.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן צוואר הרחם,  עישון פסיבי,  סיכון לסרטן צוואר הרחם
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו