אנדומטריוזיס 25.03.2019

התייצגות קלינית ייחודית לאנדומטריוזיס לאחר גיל המעבר

היבטים אפידמיולוגיים של תחלואה בנשים לפני ואחרי גיל המעבר עם אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס - תצוגה מוגדלת מדגימה של בלוטת רירית הרחם (אילוסטרציה)
אנדומטריוזיס - תצוגה מוגדלת מדגימה של בלוטת רירית הרחם (אילוסטרציה)

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הרישומים הקליניים של 184 נשים עם אנדומטריוזיס לפני גיל המעבר ו-46 נשים לאחריו. הנתונים נאספו ונותחו מתוך 1100 תיקי מטופלים עם אנדומטריוזיס בשני אזורים גיאוגרפיים שונים, ניו הייבן (ארה"ב) ויוון.

השיטות הסטטיסטיות כללו מבחן חי בריבוע ומבחן Mann-Whitney U. בקבוצת הפרימנפאוזה (גיל 45-54 שנים), היו 184 חולות (16.7%) ובקבוצת המנופאוזה (55⁻80 שנים) היו 46 (4.2%). הגיל הממוצע של האבחון היה (49 ± 2.3) ו (61.2 ± 5.1), בהתאמה (p <0.01).

החוקרים מצאו כי אנדומטריוזיס היה אגרסיבי יותר בקבוצה שלפני גיל המעבר (p<0.05) באותה קבוצה, נמצאה נטייה גבוהה יותר לפיזור של אנדומטריוזיס בצד שמאל בהשוואה לצד ימין (p <0.01).

אנדומטריומה הייתה המחלה הגינקולוגית הנפוצה ביותר בקרב חולות עם אנדומטריוזיס פרימנופאוזלית (p<0.001). בנוסף, נמצאו יותר שרירני רחם בקבוצה הפרימנפאוזלית (p<0.05). לעומת זאת, אדנומיוזיס נמצא בשכיחות גבוהה יותר בחולות לאחר גיל המעבר (p<0.05) כמו גם מקרים של יובש בעין (n=24).

אנדומטריוזיס לאחר גיל המעבר הוא מצב רפואי רלוונטי שאיננו מוערך באופן ראוי. למרות שהמצב אינו שכיח, נצפו מאפיינים קליניופאתולוגיים שונים בשתי הקבוצות. על הרופאים להיות מודעים לכך שקיים קשר בין אנדומטריוזיס לסרטן השחלות המשויך לאנדומטריוזיס בגיל המעבר ולאחר גיל המעבר.

מקור:

Matalliotakis, Michail, Charoula Matalliotaki, Alexandra Trivli, Maria I. Zervou, Ioannis Kalogiannidis, Maria Tzardi, Ioannis Matalliotakis, Aydin Arici, and George N. Goulielmos. "Keeping an Eye on Perimenopausal and Postmenopausal Endometriosis." Diseases 7, no. 1 (2019): 29.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנדומטרריוזיס,  מנפאוזה,  גיל המעבר,  אנדומטריומה,  יובש בעין,  פרימנפאוזה,  פוסטמנפאוזה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו