לידה שקטה 02.04.2019

ממצאים ממחקר בינלאומי: הרגלי שינה אימהיים ולידה שקטה

שינה ללא הפרעות בסוף ההריון קשורה בסיכון מוגבר ללידה שקטה מאוחרת

אשה בהריון (צילום: אילוסטרציה)
שינה בהריון (צילום: אילוסטרציה)

הפלות בשלב מאוחר של ההריון (late stillbirth), המתרחשת בהריון של 28 שבועות ומעלה, מתרחשות בשכיחות של 1.3-8.8 ל-1,000 לידות במדינות מערביות. נתון מדאיג הוא שבמרבית המקרים, הפלות מאוחרות מתרחשות בקרב נשים ללא גורמי סיכון קבועים. זיהוי גורמי הסיכון הניתנים לשינוי, המתייחסים להתנהגויות אימהיות, נותר בראש סדר העדיפויות במחקר למניעת הפלות מאוחרות.

קבוצת מחקר רב לאומית מניו זילנד, אוסטליה בריטניה וארה"ב פרסמה החודש מחקר שנועד לבדוק, בקרב קבוצות בינלאומיות, האם הרגלי השינה האימהיים קשורים לסיכון ללידה שקטה מאוחרת.
המחקר התבסס על נתונים שהתקבלו ממעקב אינטרנטי אחרי נשים שהיו בשבוע 28 של ההריון במהלך 30 יום לפני השלמת הסקר (n = 153) ונשים עם הריון בשליש שלישי או שילדו ב-30 יום מזמן הסקר (n = 480). החוקרים מצאו כי שינה של מעל תשע שעות בלילה בחודש הקודם היתה קשורה בלידת מת (AOR=1.75י[95% CIי1.10-2.79]).

באופן דומה, התעוררות של האם על צד ימין בחודש האחרון היתה קשורה גם היא לסיכון גבוה יותר ללידת מת (AOR=י2.27; 1.31-3.92) בחודש האחרון. נמצא גם ששינה ללא הפרעות קשורה בסיכון גבוה יותר. בלילה האחרון של ההריון נמצא קשר בין לילה ללא יקיצות (לפחות יקיצה אחת) לבין לידת מת (2.03 [1.24-3.34]).

לא נמצא קשר עם תנוחת השינה במהלך ההריון, אם כי מעט מאוד נשים דיווחו על שינה ב-supine position.

תקופות ארוכות של שינה ללא הפרעה קשורות עם לידה שקטה מאוחרת. יש צורך במחקרים פיזיולוגיים לבחינת הויסות של מסלולים נוירואנדקריניים ואוטונומיים במהלך השינה בהקשר של הריון מאוחר.

מקור:

O’Brien, Louise M., Jane Warland, Tomasina Stacey, Alexander EP Heazell, Edwin A. Mitchell, STARS Consortium, J. H. Collins et al. "Maternal sleep practices and stillbirth: Findings from an international case‐control study." Birth (2019).

נושאים קשורים:  מחקרים,  לידה שקטה,  שנת האם,  משך השינה,  הפלה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו