מלנומה גרורתית 13.08.2019

nivolumab או Ipilimumab למלנומה גרורתית - מהו הטיפול העדיף?

במחקר זה נבדקו היעילות והבטיחות של טיפול ב-stereotactic radiosurgery ו-nivolumab או ב-Ipilimumab במטופלים החולים במלנומה עם גרורות מוחיות

הדמיית גרורות. צילום שאטרסטוק

למחקר זה נבחרו 80 מטופלים עם 326 גרורות מוחיות אשר טופלו במשלב המדובר והוערכו בצורה רטרוספקטיבית. המטופלים החלו בטיפולים תוך ורידיים של Nivolumab או Ipilimumab כשבוע לאחר פעולת SRS.

Nivolumab ניתנה במינונים של 1 מ"ג/ק"ג מדי שבועיים ו-Ipilimumab ניתנה בארבע מנות של 10 מ"ג/ ק"ג מדי שלושה שבועות ולאחר מכן מנת אחזקה של 10 מ"ג מדי 12 שבועות. הטיפול ניתן עד להתקדמות של המחלה או רעילות מוחית. התוצא העיקרי שנבדק היה שרידות ללא התקדמות גידול תוך גולגולתי. תוצאים משניים כללו שרידות ללא התקדמות גידול חוץ-גולגולתי, שרידות כוללת ורעילות נוירולוגית.

ניתוח התוצאות בוצע על 80 מטופלים, מתוכם 45 טופלו ב-Ipilimumab ו-35 ב-Nivolumab. שתי הקבוצות טופלו ב-SRS. זמן המעקב החציוני היה 15 חודשים. שרידות ללא התקדמות מחלה תוך גולגולתית הייתה 69% לאחר שישה חודשים (רווח בר-סמך 95%, 54-87%) ו-42% לאחר 12 חודשים (24-65%) במטופלים אשר טופלו ב-Nivolumab עמדו ביעד הראשוני (הישרדות נטולת גידול-תוך גולגולתי) לאחר 6 ו-12 חודשי מעקב. בקבוצת ה-Ipilimumab שרידות ללא התקדמות מחלה תוך-גולגלתית היתה 48% לאחר שישה חודשים (34-64%) ו-17% (5-31%) לאחר שנה.

בנוסף, אנליזת תת-קבוצות הראתה תוצאות טובות משמעותית עבור מטופלים שטופלו עם משלב SRS רב-מנתי (3 × 9 Gy) בניגוד למטופלים שטופלו עם מנה יחידה של SRS, בייחוד בשילוב עם Nivolumab.

24% מהמטופלים בקבוצת ה-Ipilimumab סבלו מתופעות לוואי חמורות בדרגה 3, זאת לעומת 17% בקבוצת ה-Nivolumab. נקרוזיס מוחי כתוצאה מקרינה התרחש ב-15% מהנבדקים.

ניתן לראות מתוצאות המחקר כי המשלב של SRS ו-Ipilimumab או Nivolumab מוביל לשרידות ללא התקדמות מחלה תוך-מוחית משמעותית במטופלים עם מלנומה גרורתית.

יש לציין כי תת-קבוצה של נבדקים פיתחה נקרוזיס סימפטומטי של רקמת מוח.

מקור:

Giuseppe Minniti, et al. (2019) Journal for ImmunoTherapy of Cancer

נושאים קשורים:  מחקרים,  מלנומה,  גרורות,  איפלימומאב,  ניבולומאב,  גרורות תוך גולגולתיות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו