תיאור מקרה 26.09.2019

תיאור מקרה: אפיסטקסיס והמטוריה עם תרומבוציטופניה קשה הקשורה לחיסון נגד שפעת

תיאור מקרה של אדם בוגר עם שלוש אפיזודות של אפיסטקסיס והמטוריה משמעותית, שאירעו תוך שבוע מקבלת חיסון נגד שפעת

חיסון (צילום: אילוסטרציה)

ניתן לייחס אפיסטקסיס לסיבות רבות במהלך החורף, כולל סיבה נפוצה ביותר שהיא ריריות המתייבשות בשל לחות נמוכה באוויר החדר הנובעת משימוש במכשירי חימום. יחד עם זאת, אפיסטקסיס יכול להיות גם להיגרם על רקע של טרומבוציטופניה.

קבוצת רופאים מהמחלקה להמטולוגיה ואונקולוגיה יחד עם רופאים ממחלקה פנימית בבית החולים של מאוניברסיטת מישיגן בארה"ב מתארים החודש תיאור מקרה של אדם בוגר עם שלוש אפיזודות של אפיסטקסיס, כל אחת אירעה תוך שבוע מקבלת חיסון של שפעת (influenza trivalent inactivated vaccine) כאשר האפיזודה השלישית היתה חמורה יותר וכללה גם המטוריה משמעותית.

הרופאים דנים בתיאור המקרה בתרומבוציטופניה חיסונית (ITP) שהיא הפרעה אוטואימונית הגורמת לתרומבוציטופניה. הרופאים מציינים כי זיהומים נגיפיים מובילים לעתים ל-ITP ומסבירים שחיסונים, בעיקר חיסון נגד חצבת-אדמת, נקשרו להתפתחות ה-ITP.

אכן, בסקירת הספרות שערכו מדווחי המקרה מופיעים מספר דו"חות מקרים שפורסמו בנושא ITP הנגרם על ידי חיסון נגד שפעת. עם זאת, מסכמים המחברים, טרם הוכח היטב הקשר בין ITP לחיסון נגד שפעת. תיאור מקרה זה צריך להישקל יחד עם תיאורי מקרה נוספים להבנת הקשר בין ITP לבין חיסוני שפעת.

מקור:

Almohammadi, Abdullah, Michael S. Lundin, Calvin Abro, and Borys Hrinczenko. "Epistaxis and gross haematuria with severe thrombocytopaenia associated with influenza vaccination." BMJ Case Reports CP 12, no. 5 (2019): e229423.

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואת משפחה,  המטולוגיה,  חיסונים,  שפעת,  בריאות ציבור,  דימום מהאף,  אפיסטקסיס,  תיאור מקרה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו