הערכת משקל עובר 23.12.2019

טכנאים או רופאים - מי מדייק יותר בהערכה סונוגרפית למשקל העובר?

בעבודה של רופאים מהמחלקה למיילדות וגינקולוגיה ב"הדסה" והאוניברסיטה העברית הושווה הדיוק של אומדן משקל הלידה בעובר על ידי סונוגרפיה בין רופאים מוסמכי אולטרסאונד לבין טכנאים רפואיים

תמונת אולטרה-סאונד של עובר בחודש הרביעי (צילום: אילוסטרציה)
תמונת אולטרסאונד של עובר בחודש הרביעי (צילום: אילוסטרציה)

הערכה סונוגרפית של משקל הלידה יכולה להשתנות בין מבצעים מאחר aשימוש באולטרסאונד תלוי במפעיל ובטכניקות השימוש הידני. קבוצת רופאים מהמחלקה למיילדות וגינקולוגיה, המרכז הרפואי הדסה-האוניברסיטה העברית, ירושלים, פרסמו לאחרונה עבודה שנועדה להשוות את הדיוק של אומדן משקל הלידה בעובר על ידי סונוגרפיה בין רופאים מוסמכי אולטרסאונד לבין טכנאים רפואיים לאבחון רשומים.

הכותבים סקרו בדיקות אולטרסאונד שבוצעו על ידי טכנאים או רופאים מיילדים מוסמכי אולטרסאונד בין השנים 2010-2017, ותוך יומיים מהלידה. קריטריוני ההכללה היו: הריון בר קיימא של סינגלטון, פירוט של ארבע מדידות אולטרסאונד (היקף בטן, קוטר דו-פריאטאלי, היקף ראש ואורך עצם הירך), ומשקל לידה ידוע. משקל העובר המשוער (EFW) חושב על פי נוסחת Hadlock, תוך שילוב ארבע מדידות האולטרסאונד. שגיאת האחוז הממוצע (MPE) חושבה על ידי הנוסחה: EFW-birth weight) x100 / birth weight)

בדגימה זו טכנאים ביצעו 9,741 בדיקות ורופאים ביצעו 352 בדיקות. חלקם של ילודים מקרוזומיים היה דומה בשתי הקבוצות. טכנאים היו מדויקים יותר מרופאים מבחינת ה-MPE,יMPE מוחלט, שיעור האומדנים שנפלו בערך ± 10% ממשקל הלידה והמרחק האוקלידי (P <0.0001 לכל ההשוואה). הם גם היו מדויקים יותר מבחינת הרגישות, הספציפיות, הערך החזוי החיובי, הערך החיזוי השלילי והשטח שמתחת עקומת ההפעלה של המקלט. יתר על כן, עבור עוברים ששקלו יותר מ-4,000 גרם לטכנאים היה שיעור תחזית שווא כולל נמוך יותר.

החוקרים מסכמים כי טכנאים רפואיים במכון ב"הדסה" ביצעו ביצועים טובים יותר מהרופאים במכון בהערכת משקל העובר. הם מציינים כי יש צורך במחקרים נוספים מוצדקים כדי לאשש את ממצאיהם ולחדד את תפקיד בדיקת הרופא החוזר המתבצעת לאחר הערכה ראשונית של טכנאי מנוסה.

מקור:

IMAJ Home Page » Volume 12, Number 21, December 2019 » Original Articles » The Accuracy of Sonographic Assessment for Fetal Weight: Technicians versus Ultrasound-Certified Physicians

נושאים קשורים:  מחקרים,  הערכת משקל,  מעקב הריון,  סונוגרפיה,  אולטרסאונד
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
06.05.2020, 17:23

לדעתי ולניסיוני הכל תלוי שנות ניסיון בהערכת משקל עובר , מי שביצע יותר בדיקות הערכת משקל בעברו אזי יהיה מדוייק יותר וזה ברור. רופאים וטכנאיים מתחילים יתרחקו מאוד מהמשקל המדוייק .