מעכבי ארומטאז 15.03.2020

כיצד ניתן לצמצם את הפגיעה בתפקוד השחלתי במהלך הטיפול בסרטן שד מוקדם?

שני טיפולים מובילים לשיעורי תגובה דומים בסרטן שד גרורתי חיובי לקולטני הורמונים

שחלות. אילוסטרציה

תופעת לוואי שכיחה של טיפול כימותרפי בסרטן השד היא הופעה מוקדמת של תופעות גיל המעבר בקרב חולות לפני גיל המעבר, מה שבעיקר נובע מצורה עקיפה של דיכוי שחלתי, הקשור בפגיעה משמעותית באיכות החיים.

דיכוי ייצור אסטרוגן בשחלות הוכח כמפחית הישנות סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים בקרב נשים לפני גיל המעבר. יחד עם זאת עדיין מתקיים דיון קליני ומחקרי בשאלה של היתרון הנוסף שלטיפול זה על פני הטיפול בטמוקסיפן. סוגים שונים של טיפולים המכוונים לדיכוי קבוע של תפקוד השחלות כוללים כריתת רחם כירורגית ושימוש בקרינה לפגיעה בספיקת השחלות.

שני טיפולים מובילים לשיעורי תגובה דומים בסרטן שד גרורתי חיובי לקולטני הורמונים. לסירוס רפואי עם אנלוגים להורמונים (LHRHa) יש יתרון מסוים על טיפולים אלו מאחר וגישה טיפולית זו הינה הפיכה. חולות לפני גיל המעבר המבקשות להפחית את הסיכון לפתח אי ספיקה שחלתית מוקדמת הנגרמת על ידי כימותרפיה עשויות להעדיף LHRHa ללא קשר לשאלה אם הן חפצות בהריון ובגילן בעת האבחנה. זאת משום שטיפול זה מסייע גם בהפחתת הסיכון לסימנים ותסמיני גיל המעבר, כמו גם לאובדן צפיפות העצם לטווח הארוך, דבר שמהווה דאגה משמעותית בקרב נשים אלו.

יודגש כי עבור נשים המעוניינות בשימור פוריות, שימור ביציות ועוברים הינם האופציות הראשונות, ו-LHRHa אינו מהווה אלטרנטיבה. עם זאת, במהלך כימותרפיה ניתן לבצע דיכוי זמני של שחלות עם LHRHa לנשים אשר אין להן גישה למרפאת פוריות או אשר דחו את הטיפול הכימותרפי או אלו הסובלות מהתוויות נגד.

מקור: 

Durrani, Sajid, and Humariya Heena. "Controversies Regarding Ovarian Suppression and Infertility in Early Stage Breast Cancer." Cancer Management and Research 12 (2020): 813.

נושאים קשורים:  מעכבי ארומטאז,  כימותרפיה,  פוריות,  דיכוי שחלתי,  הריון,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך