השמנת יתר 18.05.2021

האם דימום וסתי כבד קשור להשמנת יתר?

במחקר נמצא כי השמנת יתר משרה סביבה דלקתית והיפוקסיה ברחם המעכבות את תהליך הריפוי של האנדומטריום ומובילות לאיבוד דם ביתר

מחקר שהתפרסם בכתב העת Journal of Endocrinology מצא כי השמנת יתר משרה סביבה דלקתית והיפוקסיה ברחם המעכבות את תהליך הריפוי של האנדומטריום, אשר תורם לאיבוד דם ביתר, לאחר דימום וסתי.

דימום וסתי כבד הינו מצב שכיח ומגביל, אך הגורמים לאירועים אלה טרם אובחנו כראוי. במקביל, שיעור הנשים עם השמנת יתר עולה וההשפעה של זה על איבוד דם וסתי (Menstrual Blood Loss - MBL) איננו ידוע. משום כך, החוקרים כימתו את ה-BMI וה-MBL בנשים שאינן נוטלות גלולות ויש להן מחזור וסת סדיר ומצאו קשר ביניהם.

החוקרים בדקו במודל סימולציית וסת בעכבר. השראה של השמנת יתר בעזרת דיאטה הביאה לעיכוב בריפוי האנדומטריום, מצב המרמז ל-MBL. צביעת BrdU של רקמת רחם של המודל הראה כי בעכברים הניזונים מדיאטה רווית שומן היתה ירידה בשגשוג של האפיתל הלומינלי במהלך מחזור הוסת. כידוע, מחזור וסתי מעורר תגובה דלקתית מקומית והיפוקסיה בשכבת האנדומטריום ומשום כך בדקו את ההשפעה של מסת הגוף על תהליכים אלה.

פאנל של גנים מווסתים על ידי היפוקסיה (VEGF, ADM, LDHA, SLC2A1) הראה, באופן שיטתי, ערכים ממוצעים גבוהים באנדומטיריום של נשים עם השמנת יתר, וברחם של עכברים בעלות משקל גבוה לעומת מקרי הביקורת. עם זאת, הבדלים אלה לא נמצאו מובהקים סטטיסטית. ריכוז מתווכים דלקתיים מסוג TNF ו-IL-6 נמצאו גבוהים באופן מובהק, ברחמן של עכברים הניזונים מדיאטה רווית שומן - ממצא שמתאים לסביבה הדלקתית של האנדומטריום של עכברים אלה.

מסקנת החוקרים היתה כי השמנת יתר נמצא קשור ל-MBL בנשים. בעכברים הניזונים מדיאטה רווית שומן נמצא עיכוב בריפוי האנדומטריום לאחר מחזור וסת, ואלה שימשו מודל לניתוח ההשפעה של השמנת יתר על פיזיולוגיה של מחזור הוסת. התוצאות מסמנות כי השמנת יתר יוצרת סביבה דלקתית מקומית באנדומטריום במהלך מחזור הוסת אשר עלולה לעכב תהליכי ריפוי של האנדומטריום וממילא להעלות MBL.

מקור:

Reavey, J. J., et al. (2021). "Obesity is associated with heavy menstruation that may be due to delayed endometrial repair". Journal of Endocrinology, May 2021. Vol. 249, Issue 2, p. 71-82. https://doi.org/10.1530/JOE-20-0446

נושאים קשורים:  אנדומטריום,  מחזור וסת,  דלקת,  השמנת יתר,  דימום וסתי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו