היסטרקטומיה 13.07.2021

גורמי הסיכון לפגיעה בדרכי השתן לאחר ניתוח היסטרקטומיה

במחקר נבחנו גורמי הסיכון ותזמון האבחנה של פגיעה מורכבת בדרכי השתן התחתונות לאחר ניתוח היסטרקטומיה בשל אינדיקציה שפירה

פגיעה מורכבת בדרכי השתן התחתונות בעקבות היסטרקטומיה מהווה סיבוך נדיר אך מורבידי במיוחד. על אף שזיהוי נכון במהלך הניתוח מפחית את הסיכון להשלכות רציניות, מחקרים תצפיתיים הראו שמרבית הפגיעות המורכבות בדרכי השתן התחתונות מתגלות במהלך התקופה שלאחר הניתוח.

עד כה, נערכו מחקרים מועטים אשר תיארו את תזמון האבחנה של פגיעה זו או את גורמי הסיכון הקשורים לאבחנה זו בתקופה שלאחר הניתוח.

במחקר זה ניסו החוקרים לתאר את האבחנה של פגיעה מורכבת בדרכי השתן התחתונות בקרב נשים אשר עברו היסטרקטומיה באינדקציה שפירה. החוקרים ביקשו בנוסף לזהות את גורמי הסיכון התוך-ניתוחיים אשר הובילו להבדלים בסוג ותזמון פגיעה מורכבת בדרכי השתן התחתונות אשר אובחנו במהלך 30 יום לאחר הניתוח, באמצעות מאגר נתונים פרוספקטיבי גדול.

החוקרים בצעו מחקר רטרוספקטיבי אשר לטובתו השתמשו במאגר נתונים אשר נאסף בין 2014 ל-2018. כל ניתוחי ההיסטרקטומיה באינדקציה שפירה נכללו. נתונים הנוגעים לגורמים סוציו-דמוגרפיים, סטטוס בריאותי, סוג מנתח ומאפיינים ניתוחיים נוספים חולצו.

פגיעה מורכבת בדרכי השתן התחתונות הוגדרה כלפחות חסימה אורטרלית, פיסטולה אורטראלית או פיסטולה שלפוחיתית אחת אשר אובחנו במהלך 30 הימים הראשונים לאחר הניתוח.

במחקר נכללו 100,823 נשים. תוצאות המחקר הראו כי פרק הזמן החציוני לאבחנה של פגיעה מורכבת בדרכי השתן התחתונות עמד על 10 ימים, כאשר חסימה אורטראלית זוהתה בשלב מוקדם יותר ביחס לפיסטולה אורטראלית או שלפוחיתית.

כמו כן, 8.65% מהפגיעות המורכבות בדרכי השתן אובחנו ביום הניתוח. כמו כן, בהיסטרקטומיה טוטאלית בגישה לפרוסקופית היה שיעור הפגיעות המורכבות בדרכי השתן התחתונות הנמוך ביותר, כאשר ניתוח בגישה בטנית (יחס הסיכונים 2.02; 95% רווח בר-סמך, 1.21-3.36) ובגישה וגינאלית (יחס הסיכונים 2.05; 95% רווח בר-סמך, 1.16-3.62) התגלה סיכון מוגבר לחסימה אורטראלית, בעוד שמטופלות אשר נותחו בגישה וגינלית בסיוע לפרוסקופיה היו עם הסיכון הגבוה ביותר לפיסטולה (יחס הסיכונים 2.10; 95% רווח בר-סמך, 1.26-3.48).

סוספנציה אפיקלית במקביל לפרוצדורה היתה קשורה להפחתה של שישה ימים בזמן החציוני לאבחנה, וניתוח על ידי אונקולוג גינקולוגי היה קשור לעלייה של 9.5 ימים בזמן חציוני לאבחנה.

החוקרים סיכמו כי יותר מ-91% מהפגיעות המורכבות בדרכי השתן התחתונות בקרב המטופלות אשר נכללו במחקר אובחנו יום לאחר הניתוח. הגישה הניתוחית, סוספנציה אפיקלית במקביל, והתמחות מרכזית של המנתח היו קשורים לסוג הפציעה והזמן עד לאבחנה.

החוקרים טוענים כי גורמי סיכון תוך-ניתוחיים אלה צריכים להילקח בחשבון בזמן בחינת הימצאות פגיעות מורכבות בדרכי השתן התחתונות במהלך 30 הימים לאחר ניתוח היסטרקטומיה באינדיקציה שפירה.

מקור:

Luchristt D et. al (2021) AJOG DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajog.2020.10.050

נושאים קשורים:  מחקרים,  היסטרקטומיה,  פגיעה מורכבת בדרכי השתן התחתונות,  פיסטולה,  חסימה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו