פגיעה מוחית 03.08.2021

האם חולים שמוגדרים כ"צמח" עשויים להיות ברמת הכרה מינימלית?

במחקר ביקשו לבדוק את המאפיינים המוחיים של חולים במצב הכרה מינימלי ואת שיעור החולים שנמצאים במצב זה

חולים עם פגיעה מוחית עשויים שלא להגיב בבדיקה על יד מיטת המטופל עקב מצב וגטטיבי (VS) או תסמונת ערנות לא מגיבה (unresponsive wakefulness syndrome - UWS). הפעילות המוחית של חולים אלה עשויה להיות דומה לזו של חולים הנמצאים במצב הכרה מינימלי (MCS). מצב ייחודי זה נקרא "MCS לא-התנהגותי" או "MCS*". במחקר שפורסם בכתב העת Annals of Neurology ביקשו החוקרים לבדוק את המאפיינים המוחיים של  MCS* ואת שיעור החולים שנמצאים במצב זה.

135 חולים עם פגיעה מוחית שאובחנו כלוקים ב-VS / UWS ממושך (n = 48) או ב-MCSי(n = 87) עברו סריקת FDG-PET מוחית. שלושה מומחים העריכו באופן ויזואלי את השימור המטבולי היחסי ברשת העצבית הפרונטו-פריאטלית (נמדד בעזרת SUV), בהתבסס על מאגר נתונים קיים.

חולים עם תת-מטבוליזם ברשת הפרונטו-פראיטלית סומנו כ-"VS /UWS". שימור (חלקי) של המטבוליזם הביא לאישוש אבחנה ההתנהגותית של "MCS" או, בהעדר סימנים התנהגותיים למודעות, רימז על אבחנה של *MCS. בכל שלושת הקבוצות (VS/UWS, MCS, MCS*) נבדקו התוצאים הקליניים לאחר מעקב של שנה, הקישוריות התפקודית, אטרופיה של החומר האפור וכן דפוסים אזוריים של מטבוליזם מוחי.

החוקרים מצאו כי 67% מהחולים שאובחנו עם VS /UWS התנהגותי היו עם שימור חלקי של המטבוליזם המוחי, כלומר היו במצב של MCS*. בהשוואה לחולי VS /UWS, מטופלים עם MCS* היו בעלי תוצאים טובים יותר, קישוריות פונקציונלית גלובלית ורמת שימור של החומר האפור שהתאימו לאבחנה של MCS יותר מאשר לאבחנה של VS /UWS. חולי MCS* היו בעלי מטבוליזם מוחי נמוך בהשוואה לחולי MCS, בעיקר באזורים האחוריים של המוח.

לסיכום, MCS* היא תופעה שכיחה שקשורה לתוצאים ולשימור מוחי טובים ביחס ל-VS /UWS. יש לערוך בדיקות משלימות לכל החולים שאינם מגיבים טרם קבלת החלטות רפואיות.

מקור:

Thibaut, A et al. Annals of Neurology. 2021 Jul;90(1):89-100.doi: 10.1002/ana.26095

נושאים קשורים:  פגיעה מוחית,  צמח,  הכרה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו