תיאור מקרה 02.09.2021

תיאור מקרה: כבד אקטופי התגלה במהלך ניתוח לכריתת כיס מרה

נוכחות של כבד אקטופי לצד כיס המרה היא תופעה נדירה | העלאת המודעות אליה עשויה לעזור למנתחים לתחום את המישור האמבריולוגי של הנתיחה בדלקת כיס המרה ולהימנע מדליפה של תאים סרטניים

חדר ניתוח (אילוסטרציה)
חדר ניתוח (אילוסטרציה)

כבד אקטופי (EL) הוא רקמת כבד שאינה מחוברת לכבד העיקרי והיא ידועה גם בשם כוריסטומה (choristoma) ו-hepar succenturiatum. על פי 1,060 המטופלים מ-Watanabe’s 1060-patient series, ההיארעות של מצב זה היא בעלת שיעור של פחות מ-1% (0.47%).

מצב זה של היעדר מולד של חיבור אנטומי בין רקמת כבד לעורק ה-hepatic proper נחשב כחריג מהנורמה. כיום מעריכים כי כבד אקטופי נוצר כתוצאה מצמיחה לא תקינה של רקמת הכבד מה-foregut diverticulum העוברי, במיוחד במבנים ציסטיים.

בכתב העת American Journal of Case Reports דיווחו חוקרים על ניהול מוצלח של חולה בן 47, ללא היסטוריה רפואית ידועה, שהופנה לניתוח עם תמונה קלינית של עווית דרכי המרה (biliary colic), ובבדיקת אולטרסאונד אושר כי מדובר בדלקת בכיס המרה.

במהלך כריתה לפרוסקופית של כיס המרה, זוהתה הרקמה האקטופית בדרך מקרה, והמטופל סבל היטב את הניתוח. בבדיקה היסטולוגית של כיס המרה נמצאו כיבים משמעותיים ברירית ובקירות הכיס, דלקת כרונית, ואבנים שחורות רבות. ללא זוהתה דיספלסיה או ממאירות, אך זוהתה רקמת כבד בגודל 12 × 5 מ"מ שהיתה מחוברת לכיס. כתוצאה מכך אושרה האבחנה של דלקת כיס מרה קלקולארית כרונית, כמו גם ארכיטקטורת נורמלית של רקמת הכבד האקטופית, ללא עדות לממאירות.

לסיכום, החוקרים הסיקו כי מצב של כבד אקטופי הוא נדיר, עם מספר מקרים שדווחו בספרות, והמליצו על שימוש בשיטות הדמיה כגון אולטרסאונד ו-CT לשלילת אבחנות שונות, תוך התאמתן למטופל בהתאם לצורך.

כיוון שנוכחות של כבד אקטופי בצמוד לכיס המרה ​​היא תופעה נדירה בספרות, יש צורך בבדיקה היסטולוגית עקב סיכון מוגבר לקרצינומה הפטו-סלולרית. העלאת המודעות לתופעה חריגה זו עשויה לעזור למנתחים לתחום את המישור האמבריולוגי של הנתיחה במהלך דלקת כיס המרה, וכך להימנע מדליפה של תאים סרטניים, כאשר ישנם.

מקור:

Moshref, LH et al. American Journal of Case Reports. 2021 Aug 23;22:e932784. doi: 10.12659/AJCR.932784

נושאים קשורים:  מחקרים,  תיאור מקרה,  כוריסטומה,  דלקת כיס מרה,  כבד אקטופי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו