מחלות כבד בילדים 03.01.2022

השפעת נוגדנים עצמיים בילדים עם השמנת יתר וכבד שומני

במחקר הוערכו ההימצאות והמשמעות הקלינית של נוגדנים עצמיים בילדים הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר וכבד שומני לא אלכוהולי

השמנת יתר בילדים. אילוסטרציה

מטרת המחקר הנוכחי היתה להעריך את ההימצאות והמשמעות הקלינית של נוגדנים עצמיים בילדים הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר וכבד שומני לא אלכוהולי או סטאטוהפטיטיס (steatohepatitis). בנוסף, השוו החוקרים את התוצאים שהתקבלו מאותם מטופלים לאלו של מחלת כבד אוטואימונית.

מחקר זה היה מחקר חתך רטרוספקטיבי שכלל ילדים עם BMI באחוזון גבוה מ-85. כמו כן, נכללו במחקר רק כאלו שקיבלו אבחנה של כבד שומני לא אלכוהולי, סטאטוהפטיטיס לא אלכוהולית, דלקת כבד אוטואימונית או דלקת צלקתית ראשונית של דרכי המרה (primary sclerosing cholangitis) באמצעות ביופסיה בילן השנים 2007 ו-2016.

בניתוח הנתונים אותרו 181 מטופלים אשר מתוכם 31 (17%) אובחנו עם כבד שומני לא אלכוהולי, 121 (67%) עם סטאטוהפטיטיס לא אלכוהולית, 12 (6.6%) עם מחלת כבד אוטואימונית (שילוב של דלקת כבד אוטואימונית, דלקת צלקתית ראשונית של דרכי המרה או חפיפה) ו-17 (9.4%) עם תחלואה משולבת של מחלת כבד אוטואימונית ומחלת כבד שומני לא אלכוהולי.

בבחינת נוגדנים עצמיים נמצא כי נוגדנים כנגד הגרעין (ANA), נוגדנים כנגד אקטין ונוגדנים מיקרוזומליים כנגד הכבד והכליה (anti-LKM) נמצאו ב-16.1%, 13.8% ו-0%, בהתאמה, בקרב ילדים עם כבד שומני לא אלכוהולי וב-32.8%, 15.5% ו-0%, בהתאמה, בקרב ילדים עם סטאטוהפטיטיס.

כמו כן, נמצא כי סך ה-IgG היה גבוה ב-27.3% מהמטופלים עם כבד שומני לא אלכוהולי וב-47.3% מהמטופלים עם סטאטוהפטיטיס לא אלכוהולית. לעומת זאת, נמצאו רמות IgG גבוהות ב-100% מהמטופלים עם מחלת כבד אוטואימונית. עוד נמצא כי הערך המנבא החיובי של נוגדני LKM היה 100% למחלת כבד אוטואימונית אך רק 29.9% עבור נוגדני ANA ו-46% עבור נוגדנים כנגד אקטין.

ממחקר זה עולה כי שיעורי השגיאה מסוג I של נוגדנים עצמיים היו גבוהים יותר בקרב ילדים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר המתמודדים גם עם מחלת כבד שומני לא אלכוהולי, זאת בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. עוד נמצא כי נוגדני LKM היו בעלי הספציפיות הגבוהה ביותר והערך המנבא החיובי הגבוה ביותר, וכי רמות IgG מוגברות היו הממצא בעל הרגישות הגבוהה ביותר במחלות כבד אוטואימונית.

לעומת זאת, נוכחות נוגדנים עצמיים לא נמצאה קשורה למחלת כבד לא שומני חמורה בילדים. בנוסף, הודגם כי BMI גבוה מאחוזון 98 הוא ככל הנראה קרוב לנקודה שמעליה פחות סביר כי מדובר במחלת כבד אוטואימונית.

מקור:

Khayat A. et al. The Journal of Pediatrics (2021). https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2021.08.041

נושאים קשורים:  מחלת כבד שומני לא אלכוהולי,  נוגדנים עצמיים,  מחלת כבד אוטואימונית,  השמנת יתר,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו