מחלה שארית 17.01.2022

שימוש בבדיקות לאיתור מחלה שארית מיקרוסקופית בחולים שעברו ניתוח להסרת סרטן המעי הגס

יעילות השימוש בבדיקות לזיהוי DNA סרטני בבדיקת דם (ctDNA) נבחנת במספר מחקרים קליניים

יכולת זו לזהות חולים עם שארית מחלה מיקרוסקופית לאחר ניתוח כריתת גידול מעי בשלב מוקדם עשויה להוביל לטיוב הטיפול המשלים, ולצמצם מצבים של של טיפול יתר ותת-טיפול. יעילות השימוש בבדיקות לזיהוי DNA סרטני בבדיקת דם (ctDNA) נבחנת במספר מחקרים קליניים. בדיקות כאלו עשויות לסייע בהתאמה אישית לטיפול לאחר ניתוח מרפא, להפחית רעילות מיותרת של טיפול עודף וגם, בתקווה, לרפא יותר חולים עם סיכון גבוה של הישנות.

בין המחקרים המתנהלים בימים אלה:

מחקר COBRA, מחקר פאזה 2-3 המתעתד לגייס כ1,400 חולים שעברו ניתוח להסרת גידול מעי גס שלב IIa. במחקר זה נעשה שימוש בבדיקת Guardant. החולים יעברו רנדומיזציה בין 2 זרועות: מעקב בלבד מול טיפול לפי תוצאות הבדיקה – מעקב בחולים עם ctDNA negative וטיפול כימי FOLFOX/XELOX בחולים עם ctDNA positive.

מחקר CIRCULATE US, מחקר המתעתד לגייס חולים שעברו ניתוח להסרת גידול מעי גס שלב III. במחקר זה נעשה שימוש בבדיקת Signatera. חולים עם ctDNA negative יעברו רנדומיזציה בין טיפול כימי FOLFOX/XELOX לבין מעקב תוך חזרה על בדיקות ctDNA (בבמידה ויהפכו לחיוביות במהלך המעקה ינתן טיפול כימי). חולים עם ctDNA positive יעברו רנדומיזציה  בין טיפול XELOX/FOLFOX לטיפול ב-FOLFOXIRI.

נושאים קשורים:  מחלה שארית,  סרטן המעי הגס,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו