וסקוליטיס ברשתית 19.01.2022

שיטה חדשה לזיהוי ולמעקב אחרי וסקוליטיס ברשתית

שיטת ה-SS-OCTA מזהה התעבויות מבניות של רשתית העין משניות לנזילה של כלי דם בעקבות דלקת ברשתית

מדידות רשתית ב-OCT. אילוסטרציה

מטרת המחקר הנוכחי היתה להציג שיטה חדשה להערכה של וסקוליטיס של הרשתית ומעקב אחרי התפתחות והתקדמות המחלה העינית באמצעות טכנולוגיית swept-source בבדיקת OCT אנגיוגרפית (SS-OCTA).

מחקר זה היה מחקר רטרוספקטיבי של סדרת מקרים של מטופלים עם וסקוליטיס של הרשתית. את המטופלים זיהו החוקרים מאוכלוסיית המטופלים במרפאה ולאחר מכן אלה עברו הדמיית SS-OCTA של 12X12 מ"מ אשר מורכזו לפובאה. בנוסף, סגמנטציה מותאמת של הרשתית עשתה סופראימפוזיציה למפת צבע לפי עובי הרשתית באמצעות en face flow scan. ממצאים מבדיקת ה-en face flow scan עברו מבחני מתאם עם התעבות מקומית סמוכה לכלי דם ברשתית בסריקות B. לאחר מכן, תוצאות מבדיקת ה-SS-OCTA הושוו לאנגיוגרפיה פלואורסנית על מנת לבחון את פרופורציית ההתעבות הסמוכה לכלי הדם ביחס לנזילה מכלי דם או הכתמה של הרשתית.

במחקר זה נמצאו 22 מטופלים עם וסקוליטיס ברשתית אשר עברו באותו יום בדיקת אנגיוגרפיה פלואורסצנטית ו-SS-OCTA. תוצאות המחקר הדגימו כי כתמים ונזילות נראים לעין בבדיקת אנגיוגרפיה פלואורסצנטית תאמו עליה בעובי סמוך לכלי דם ברשתית בבדיקת SS-OCTA ב-17 מטופלים.

עוד צוין כי חמישה מטופלים עברו הערכה חוזרת באותו יום של שתי הבדיקות לאחר טיפול בווסקוליטיס. מתוך חמשת המטופלים נמצא כי שלושה הציגו שיפור בהכתמה ובנזילה של כלי הדם ברשתית בבדיקה פלואורסצנטית לאחר הטיפול וירידה בעובי הרשתית סמוך לכלי הדם בבדיקות SS-OCTA.

מחקר זה מדגים כי שיטת ה-SS-OCTA מזהה התעבויות מבניות של רשתית העין משניות לנזילה של כלי דם בעקבות דלקת ברשתית. דרושים מחקרי המשך על מנת לאשר האם SS-OCTA יכולה לשמש כבדיקה סמי-כמותית אלטרנטיבית לאנגיוגרפיה פלואורסצנטית על מנת לאבחן, ולעקוב אחרי התגובה של מטופלים עם וסקוליטיס ברשתית לטיפול.

מקור:

Noori J. et al. Ophthalmology Retina (2022). https://doi.org/10.1016/j.oret.2021.02.007

נושאים קשורים:  וסקוליטיס של הרשתית,  אנגיוגרפיה פלואורסצנטית,  swept-source OCTA,  אבחנה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו