תיאור מקרה 06.07.2022

תיאור מקרה: ניהול הריון עם עובר חי והריון מולארי במקביל

למרות הסכנות, טיפול עם מתוטרקסט סייע לשלוט ברמות B-HCG בהריון עם עובר חי והריון מולארי במקביל

הריון (אילוסטרציה)

בתיאור מקרה זה דן הצוות הרפואי בניהול חדש, באמצעות מתוטרקסט, של מקרה רפואי נדיר של הריון מולארי שלם ועובר חי במקביל.

הניהול של מקרים של הריון מולארי שלם ועובר חי במקביל הוא שנוי במחלוקת וייתכן שטיפול עם מתוטרקסט יכול להציג פתרון לבעיה זו. עם זאת, דרוש מחקר נוסף אודות ניהול הריון מולארי שלם ועובר חי במקביל באמצעות טיפול במתוטקסט, ובייחוד אודות תופעות הלוואי, מינון בטיחותי והתקופה המותרת לשימוש במהלך ההריון.

בתיאור מקרה שפורסם בכתב העת International Journal of Surgery Case Reports מציגים רופאים אישה בת 23 מסוריה בהריון ראשון אשר הגיעה לבית החולים עם דמם ואגינלי. המטופלת אובחנה עם הריון מולארי שלם ועובר חי במקביל.

לאם לא היו סיבוכים מלבד רמות b-HCG מוגברות. לאחר ייעוץ, התקבלה החלטה להמשיך עם ההריון תוך טיפול עם מתוטרקסט על מנת לשלוט ברמות ה-b-HCG. לאחר דיון בבחירות יחד עם המטופלת, האחרונה בחרה להמשיך את ההריון והסכימה לחשיפה לטיפול עם מתוטרקסט על מנת לשלוט ברמות ה-b-HCG למרות הסיכונים. לבסוף, תוצא ההריון היה מבטיח, אם כי הוולד סבל מטטרולוגיה על שם פאלו.

במקרה זה, המטופלת היתה יציבה למעט רמות ה-b-HCG המוגברות, לכן ניתן היה לשקול מתוטרקסט על מנת לשלוט ברמות ההורמון. מאידך, מתוטרקסט נחשב לתרופה טרטוגנית, כאשר בשנות ה-60 החלו להתפרסם תיאורי מקרה ותיאורי סדרות של מקרים של חשיפה למתוטרקסט במהלך ההריון. התקופה הרגישה מוצעת ככזו שבין שישה לשמונה שבועות לאחר ההתעברות.

לאחר דיון בבחירות יחד עם המטופלת, האחרונה בחרה להמשיך את ההריון והסכימה לחשיפה לטיפול עם מתוטרקסט על מנת לשלוט ברמות ה-b-HCG למרות הסיכונים.

מתיאור מקרה זה עולה כי טיפול עם מתוטרקסט בטווח מינון הבטיחות צריך להימצא במחקר על מנת לקבוע את היתרונות והסיכונים במקרים הדומים למקרה המתואר כאן.

מקור:

Al Mouallem M. et al. International Journal of Surgery Case Reports (2022). https://doi.org/10.1016/j.ijscr.2022.107320

נושאים קשורים:  הריון,  הריון מולארי,  מתוטרקסט,  טטרולוגיה על שם פאלו,  תיאור מקרה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו