מחלות מין 07.07.2022

האם על רופא המשפחה ליידע בן זוג של מטופל שנחשף למחלת מין?

רופאי משפחה מתמודדים עם מחלות מין באופן שגרתי, אך רק פחות מ-10% מהם יוצרים קשר עם בני זוג של מטופלים ומיידעים אותם על חשיפה למחלות מין

רופא, שיחת טלפון. אילוסטרציה

מטרת המחקר הנוכחי היתה לחקור את הניסיון, המחסומים והגורמים המקלים על רופאי משפחה בקנדה לידוע בני זוג על חשיפה לזיהומי HIV ומחלות מין אחרות וכן ליידע על התפתחות כלים אשר עשויים להגביר עבודה זו.

במחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Canadian Family Physician ביצעו החוקרים סקר ברשת שכלל 146 רופאי ורופאות משפחה אשר גויסו דרך רשתות מבוססות אוכלוסיה של חטיבות רפואת משפחה ברחבי הפרובינציה של קולומביה הבריטית בקנדה. התוצאים הראשיים שנמדדו כללו את הפרקטיקות הנוכחיות של רופאי משפחה הקשורות למחלות מין וידוע בני זוג, דעות הקשורות לידוע בני זוג על מחלות מין על ידי רופאי משפחה, מחסומים וגורמים המקלים על ידוע בני זוג על חשיפה למחלות מין על ידי רופאי משפחה ומשאבים עדיפים על רופאי משפחה לידוע בני זוג.

תוצאות המחקר הראו כי מעל 90% מרופאי המשפחה אבחנו מחלות מין במהלך השנה האחרונה ורובם (60.3% עד 96.6%, כתלות במחלת המין) אמרו למטופלים ליידע את בני זוגם. עוד נמצא כי שני שלישים (66.4%) חשו כי ידוע בני זוג על חשיפה למחלת מין לא צריך להתבצע על ידי רופאי המשפחה, ופחות מ-10% דיווחו על כך שיצרו קשר עם בני הזוג בפועל.

גורמים שדווחו על ידי רופאי משפחה כמחסומים לידוע בני זוג כללו רשימה לא מדויקת או חלקית של בני זוג (67.1%), פיצוי בלתי הולם (54.1%) וחוסר זמן (54.1%). לעומת זאת, גורמים שנמצאו כמקלים על ידוע בני זוג על חשיפה למחלות מין כללו גורם רפואי נוסף שהוקצה למעקב עם ידוע בני זוג (77.4%) ושיפור תגמולים (74.7%). כלים שנמצאו כעדיפים לידוע בני זוג היו כלים אלקטרוניים המכוונים למטופלים, בהשוואה למשאבים אשר כוונו לספקים.

ממחקר זה עולה כי רופאי משפחה מתמודדים עם מחלות מין באופן שגרתי וכרגע לוקחים חלק בידוע בני זוג על חשיפה למחלות מין בעיקר דרך חינוך במקרי מפתח. עם זאת, מרבית רופאי ורופאות המשפחה לא חשים כי ידוע בני זוג צריך להתבצע על ידי גורמים ברפואת משפחה ורובם מאמינים כי ידוע בני זוג על חשיפה למחלות מין באמצעות רופאי המשפחה ידרוש גורמים נוספים, שיפור תגמול והנחיה משפטית.

מקור:

Choi A. et al. Canadian Family Physician (2022) https://doi.org/10.46747/cfp.6806e182

נושאים קשורים:  בני זוג,  מחלות מין,  HIV,  רפואת משפחה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו