פוריות האישה 14.07.2022

מהי תרומת החלבון C1QL1 בשמירה על רזרבה שחלתית?

במחקר חדש נמצא כי לחלבון הקטן C1QL1 תפקידים רבים ומגוונים בשמירה על תפקוד שחלתי תקין וכי חסר שלו גורם לירידה ברזרבה השחלתית

שחלה. אילוסטרציה

הזדקנות שחלתית מקושרת לדלדול הרזרבה השחלתית, אשר מהווה פקטור קובע עבור פוטנציאל הפוריות בנשים. במחקר זה החוקרים מצאו כי חלבון קטן דמויי חלבון משלים 1Qי(Complement 1Q-like - C1QL1) מעורב בוויסות של דלדול זקיקים באמצעות שליטה תוך שחלתית ואנדוקרינית באופן שיתופי ורב מימדי.

נמצא כי הגן C1ql1 מבוטא רק בשחלה, וישנה עליה בביטוי שלו במהלך תקופת היווצרות הזקיקים. החוקרים חסמו את החלבון C1QL1 בעזרת הזרקה של אנטי-סרום של C1QL1 לבורסה של השחלה ולרצועת ה-IPי(infundibulo-pelvic ligament) של עכברים בשלב הקודם להתפתחות המינית. חסימה זו פגעה בתהליך התפתחות השחלות וגרמה גם להפחתה במשקל גוף, מסת השומן והצטברות שומנית בתוך השחלה.

בעכברים עם חסר ב-C1QL1 נצפתה עלייה ברמות אסטרדיול בדם, הפחתה בהפרשה של KISS1 ו-GnRH מההיפותלמוס וירידה ברמות FSH בסרום. בשחלות עם חסר ב-C1QL1, זקיקים ראשוניים רבים גויסו והתפתחו לזקיקים בינוניים, אך עברו ניוון בשלב הזקיק הבוגר ובכך נגרם דלדול הרזרבה השחלתית.

דלדול של רמות C1QL1 הפחית את ההשפעה המעכבת של C1QL1 על אפופטוזיס של תאי גרנולוזה ואת ההשפעה המזרזת של C1QL1 על אוטופאגיה של תאי גרנולוזה, ובכך גרם להצטברות של זקיקים קדם-אנטרליים ואנטרלים ולעלייה בשיעור הזקיקים המנוונים. הפרופיל ההורמונלי הלקוי הגבירו את ההשפעה התוך-שחלתית של חסר ב-C1QL1 ובכך גרם לעוד דלדול ברזרבה השחלתית.

במחקר זה החוקרים זיהו את תבניות הביטוי ואת מנגנון הפעולה של חלבון C1QL1 במהלך תהליך היווצרות הזקיקים בשחלה. כמו כן, הם הדגימו איך חסר ב-C1QL1 גרם לדלדול הרזרבה השחלתית.

מקור:

Xiaosheng Lu, et al. (2022) “Deficiency of C1QL1 Reduced Murine Ovarian Follicle Reserve Through Intraovarian and Endocrine Control.” Endocrinology, June 2022. Vol. 163, Issue 6, bqac048, https://doi-org.ezproxy.bgu.ac.il/10.1210/endocr/bqac048

נושאים קשורים:  C1QL1,  רזרבה שחלתית,  שליטה אנדוקרינית תוך שחלתית,  ניוון זקיקים,  מחקרים,  פוריות האישה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו