סרטן לבלב 19.07.2022

מהו הטיפול האופטימלי הנאואדג'ובנטי לחולים עם גידול לבלב גבולי לכריתה (Borderline)?

הגישה הטיפולית בטיפול בחולים עם גידולי לבלב גבוליים לניתוח (Borderline resectable) כוללת מתן טיפול שמטרתו העיקרית להביא את החולה למצב בו הגידול יהיה נתיח, ומטרות נוספות שלו למנוע החמרת המחלה, לדחות הופעת גרורות ולשלוט בסימפטומים

במחקר פאזה 2 פרוספקטיבי שתוצאותיו פורסמו ב-JAMA Oncol נבחנו שתי גישות של טיפול טרום ניתוחי: כימותרפיה בלי/עם קרינה. המחקר כלל 126 חולים עם גידול לבלב שהוגדר גבולי לניתוח, וההישרדות ל-18 חודשים של כל אחת מקבוצות הטיפול הושוותה להישרדות של מקרים היסטוריים.

בשתי קבוצות הטיפול הכימותרפיה היתה FOLFIRINOXי(oxaliplatin,י85 mg/m2; irinotecan, 180 mg/m2; leucovorin, 400 mg/m2; and infusional fluorouracil, 2400 mg/m2), 8 טיפולים או 7 טיפולים בקבוצת החולים שקיבלו גם קרינה שניתנה בשיטת סטראוטקטית (SBRT 33-40 Gy in 5 fractions) אחרי סיום הטיפול הכימי.

לאחר סיום הטיפול חולים הופנו לניתוח וקיבלו טיפול פוסט-ניתוחי FOLFOX ארבעה טיפולים.

הפרסום כלל תוצאות של 30 החולים הראשונים שטופלו בכל קבוצה:

  • בזרוע הכימותרפיה – 57% עברו כריתה בשוליים נקיים.
  • בזרוע הכימותרפיה + קרינה 33% עברו כריתה בשוליים נקיים.

זה הוביל לסגירה של זרוע הכימותרפיה + קרינה לגיוס נוסף, בעוד הגיוס לזרוע הכימותרפיה נמשך.

ההישרדות החציונית, כפי שהוערכה בקרב שני שליש מחולי זרוע הכימותרפיה ובקרב פחות ממחצית מזרוע הכימותרפיה + קרינה: 29.8 מול 17.1 חודשים בהתאמה.

מסקנות:

מחקר רנדומיזציה זה מצא כי טיפול עם FOLFIRINOX ניאו-אדג'ובנטי לבדו הראה שיפור בתוצאי הישרדות בקרב חולים על גידול לבלב גבולי לכריתה בהשוואה לטיפול FOLFIRINOX בתוספת קרינה. לפיכך, FOLFIRINOX מייצג משטר הבחירה באינדיקציה זו.

מקור:

JAMA Oncol. Published online July 14, 2022. doi:10.1001/jamaoncol.2022.2319

נושאים קשורים:  סרטן לבלב,  כימותרפיה,  טיפול בקרינה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו