עד ביצוע מחקר זה טרם הוערכה כראוי היעילות של הכשרה מבוססת סימולציות לביצוע אקוקרדיוגרפיה דרך הוושט (Transesophageal Echocardiogram - TEE). מטרת המחקר היתה לבחון את היעילות של הכשרה מבוססת סימולציות לביצוע TEE בהשוואה לשיטת למידה מסורתית בהקניית ידע ומיומנות בקרב עמיתים בקרדיולוגיה.
עוד בעניין דומה
בין התאריכים נובמבר 2020 לנובמבר 2021 כלל העמיתים בלימודי קרדיולוגיה שאינם מיומנים בביצוע TEE מ-42 מרכזים רפואיים אוניברסיטאיים בצרפה הוקצו (ביחס של 1:1, n=324) לשתי קבוצות אימון; קבוצה אחת נעזרה בסימולציות והשנייה לא.
התוצאים העיקריים שנבדקו כללו: ציונים במבחן העיוני והמעשי לאחר שלושה חודשי למידה. כמו כן העריכו את משך הפעולה וכן את ההערכה העצמית של הנבדקים על אודות המיומנות שלהם עצמם.
לא נמצא הבדל בציונים במבחנים העיוניים והמעשיים בין שתי הקבוצות (324 נבדקים, 62.6% גברים, גיל חציוני של 26.4 שנים) לפני תחילת האימונים (33±16.3 נקודות לעומת 32.5±18.5 נקודות; p=0.8 | 44.2±25.5 נקודות לעומת 46.1±26.1 נקודות; p=0.51, בהתאמה).
תוצאות המחקר הדגימו כי הנבדקים בקבוצת הסימולציה (n=162, 50%) השיגו ציונים גבוהים יותר במבחנים העיוניים והמעשיים לאחר סיום ההכשרה בהשוואה לנבדקים שלמדו לבצע TEE בשיטה המסורתית (n=162, 50%) (47.2±15.6% לעומת 38.2±19.8%; p< 0.001 | 74.5±17.7% לעומת 59±25.1%; p<0.001, בהתאמה).
ניתוח לפי תתי-קבוצות הדגים כי יעילות של ביצוע סימולציות היתה גדולה יותר כאשר בוצעה בתחילת מסלול ההכשרה של העמיתים (דהיינו פחות משנתיים מתחילת המסלול); הציונים במבחן העיוני עלו ב-11.9 נקודות, רווח בר-סמך של 95%, 7.2-16.7 לעומת 4.25 נקודות, רווח בר-סמך של 95%, -1.05 ועד 9.5; p=0.03.
הציונים במבחן המעשי על ב-24.9 נקודות, רווח בר-סמך של 95%, 18.5-31 לעומת עלייה ב-10.1 נקודות, רווח בר-סמך של 95%, 3.9-16; p<0.001).
לאחר סיום ההכשרה, משך הזמן הנצרך לביצוע בדיקת TEE היה נמוך באופן משמעותי בקבוצה שנעזרה בסימולציות בהשוואה לקבוצת הלימוד המסורתית (8.3±1.4 דקות לעומת 9.4±1.2 דקות, p<0.001).
כמו כן נמצא כי נבדקים מקבוצת הסימולציה הרגישו ערוכים יותר ובטוחים יותר לבצע את הפעולה ללא השגחה לאחר סיום ההכשרה (ציון ממוצע של 3, רווח בר-סמך של 95%, 2.9-3.2 לעומת 1.7, רווח בר-סמך של 95%, 1.4-1.9; p<0.001 | ציון ממוצע של 3.3, רווח בר-סמך של 95%, 3.1-3.5 לעומת 2.4, רווח בר-סמך של 95%, 2.1-2.6; p<0.001, בהתאמה).
מסקנת החוקרים היתה כי הכשרה לביצוע TEE בסיוע של סימולציות מביאה לשיפור משמעותי בידע, מיומנות והערכה עצמית של מיומנות בקרב עמיתים לקרדיולוגיה. כמו כן נמצא כי אימונים מבוססי סימולציה מקצרים את משך הפעולה המבוצעת על ידי עמיתים המסיימים את שלב הלמידה.
ממצאים אלה מדגימים את החשיבות בביצוע מחקרים נוספים שיבחנו את הביצועים הקליניים ותועלת למטופל מאימון עמיתים בעזרת סימולציה.
מקור:
Pezel T: The SIMULATOR Randomized Clinical Trial. JAMA Cardiol. 2023;8(3):248–256. doi:10.1001/jamacardio.2022.5016 Dreyfus J Mouhat B, et al. Effectiveness of Simulation-Based Training on Transesophageal Echocardiography Learning